Autá v roku 2030: Žiadna oceľ, vodič ako pozorovateľ

Paríž - Dva roky automobilky tak trochu vyčkávali v...

Seat ibe je koncept kupé, ktoré je menšie ako súčasne vyrábaná IbizaSeat ibe je koncept kupé, ktoré je menšie ako súčasne vyrábaná Ibiza Zdroj: Radek Pecák, aktuálně.cz

Paríž - Dva roky automobilky tak trochu vyčkávali v obavách, ako hlboká kríza to vlastne bude. Až teraz vyťahujú na svetlo projekty, ktoré síce pripravovali, ale potichu a v utajení. Keď už je jasné, že kríza pominula, ukazujú svetu, ako budú vyzerať autá budúcnosti.

V drvivej väčšine ide samozrejme o pomerne blízku budúcnosť. "Sústreďujeme sa teraz hlavne na ekologické pohony," hovorí riaditeľ českého zastúpenia BMW Martin Saitz.

Práve táto značka je jedným zo svetových lídrov v zavádzaní technológií, ktoré znižujú spotrebu áut s klasickými spaľovacími motormi a tým aj emisie CO2. Ako prvá prišla so systémom štart & stop, ktorý automaticky zhasína motor pri zastavení na červenej pred križovatkou.

História sa mení. Rekordy budú patriť elektromobilom

BMW má podľa Saitza teraz budúcnosť pomerne jasne nalinkovanú. "Smeruje sa k elektromobilom, ale ak naozaj nadíde čas ich masového rozšírenia, budeme ponúkať zákazníkom aj hybridné modely a potom aj autá s klasickými spaľovacími motormi. Tie totiž môžu dosiahnuť prakticky rovnakých hodnôt spotreby ako hybridné automobily," tvrdí Saitz. Podľa neho sa v blízkej budúcnosti dočkáme výkonných motorov, pri ktorých spotreba v porovnaní so súčasným rovnako výkonným motorom klesne o celé litre.

Nové materiály a technológie

Nie, že by éra oceľových áut bola definitívne na konci, ale väčšie percento dielov v autách bude postupne z ľahších materiálov napríklad z karbónu. Rovnako ako mnoho iných popredných automobiliek, aj BMW už taký voz pripravuje.

Kia Pop má byť elektormobil do mesta. Sériová verzia ale bude odlišnáKia Pop má byť elektormobil do mesta. Sériová verzia ale bude odlišná Zdroj: Radek Pecák, aktuálně.cz

Tiež sa bude ďalej ustupovať od klasického zvárania a na rad prídu ešte vo väčšej miere lepidlá.

Automobilizmus postupne speje od pasívnej ochrany cestujúcich pri zrážke k aktívnej, teda tomu, aby nehoda vôbec nevznikla. Týmito systémami už disponuje napríklad Volvo, kde u XC60 pri rýchlostiach do 15 kilometrov za hodinu elektronika sama dokáže auto pri hroziacej nehode zastaviť.

Ďalšie autá dnes vedia čítať a upozorniť vodiča na zákazové značky (Opel Insignia), systém varovania pred autom vo vedľajšom pruhu v mŕtvom uhle majú skoro všetky prestížne značky. Tieto systémy sa budú ďalej zdokonaľovať a prepájať, až sa úloha vodiča obmedzí vlastne len na úlohu kontrolóra. Auto totiž dokáže samo podľa naprogramovanej trasy z GPS dôjsť do stanoveného cieľa a radary a ďalšie prvky dokážu ochrániť posádku pred hroziacou kolíziou.

Trabant sa vracia na cesty. Bez dymu a na batériu

Autá sa budú vedieť dokonca navzájom varovať pred poľadovicou, hmlou, náhlu prekážku v neprehľadnej zákrute.

Ak už auto uviazne v zápche, bude schopné sa pripojiť na internet a sprostredkovať účasť na zmeškanej porade alebo rokovaní cez videokonferenciu.

Všetko pre Čínu: kúzla, smiech i hrdosť

Stále viac áut sa bude predávať v Číne a tiež Indii. Americká automobilka GM prvýkrát vo svojej histórii nazval tri nové modely čínskymi menami: Miao (kúzlo), Xiao (smiech), Jiao (hrdosť). 

Nissan to s prazvláštnymi tvarmi myslí vážne. Townpod zdedil elektroniku po modeli LeafNissan to s prazvláštnymi tvarmi myslí vážne. Townpod zdedil elektroniku po modeli Leaf Zdroj: Radek Pecák, aktuálně.cz

Dizajn áut doteraz orientovaný na Európanov a Američanov by mentalite Ázijčanov nevyhovoval, vedia firmy. Preto automobilkám nezostane nič iného, než vyrábať špeciálne alebo prinajmenšom prispôsobené modely.

Bude to tak robiť aj automobilka Škoda a bude to musieť robiť dôkladnejšie ako v prípade čínskych Octaví a Superb. Dokonca sa už vraj v Škodovke špeciálne modely pre ázijské trhy pripravujú. To, že autá tam predávané budú musieť byť iné i technicky, je tiež zrejmé. Napríklad súčasné moderné diesely nevedia pracovať na nekvalitné naftu, ktorej je v Číne nadbytok. A v Afrike, ďalšom potenciálnom trhu, ešte dlho nebude vybudovaná potrebná sieť dobíjacích staníc pre elektromobily.

Aj benzínky budú iné ...

Ešte viac sa v rozvojových krajinách oneskorí nástup vodíkovej éry v pohonu áut. Problémy tam budú jednak s jeho výrobou a jednak so skladovaním. Pritom autá, ktoré vodík používajú buď v spaľovacích motoroch alebo v palivových článkoch, sa stále vyvíjajú.

Je tu elektrický Superb. O 150 kg ľahší a bez motora

Keď už je reč o pohonných látkach, aj v spôsobe ich čerpania sa v najbližších desaťročiach dajú očakávať veľké zmeny. "Napríklad podľa niektorých štúdií sa súčasné benzínové čerpacie stanice premenia na akési servisné miesto, kde sa budú vymieňať celé pakety batérií pre elektromobily. Vodič tak nebude muse strácať desiatky minút času čakaním na to ako sa mu jeho pôvodný batérie dobijú," vysvetľuje Martin Saitz z BMW.

Postupnými zmenami budú musieť prejsť aj autoservisy.

Elektromobily sú z hľadiska pohonu podstatne jednoduchšími automobilmi než tie so spaľovacími motormi. Naviac sa pri nich nemusia meniť olej, filtre, nekoroduje výfuk ...

 

Diskusia

Najčítanejšie

Reklamné správy