23°

Prehánky
Slovensko

Bratislavskí cyklisti budú jazdiť po Zelených cestách

Bratislava - Náruživí športovci v hlavnom meste dostanú v nasledujúcich dvoc...

Oddych v parku dobre padne.Oddych v parku dobre padne. Zdroj: Pavol Urbi

Bratislava - Náruživí športovci v hlavnom meste dostanú v nasledujúcich dvoch rokoch nové možnosti, kde môžu ukázať svoje cyklistické umenie.

Petržalskí poslanci totiž v návrh rozpočtu vyčlenili financie na tzv. Greenways, čiže Zelené cesty. Toto rozhodnutie pritom prichádza po rokoch čakania a volania po zlepšení situácie cyklistov.

"V Petržalke donedávna existovala iba zastaraná koncepcia cyklotrás z roku 1995, ktorej predstavy takmer vôbec neboli realizované. Táto staršia koncepcia síce vytvorila nové cyklocesty, ale tie sú dnes využívané na parkovanie," povedal iniciátor novej koncepcie cyklotrás a miestny poslanec Michal Novota pre Aktuálne.sk.

Za menej peňazí, viac jazdy

Zelené cesty by však mali slúžiť nielen na bicyklovanie, ale aj chodcom. Na rozdiel od klasických výletných chodníkov, ich vybudovanie zaťaží menej nielen miestny rozpočet, ale aj životné prostredie.

V tomto a nasledujúcom roku by tak mali vzniknúť dva projektové zámery. Jedna z trás by mala viesť z Kopčianskej ulice a napojiť Petržalku na medzinárodnú trasu smerujúcu do rakúskeho Kittsee. Jej cena by sa mala pohybovať okolo 423-tisíc eur.

"Cez Kopčiansku ulicu sa zároveň po asfaltovej ceste dá dostať rovno do Kittsee a tu sa napojiť na cyklotrasy v rakúskej spolkovej krajine Burgenland smerom na Neziderské jazero. Práve tu vidím možnosti rastu cezhraničnej turistiky, ktorú Petržalka stále nemá," myslí si miestny poslanec a zanietený cyklista.

Zdroj: www.visit.bratislava.sk

Druhá pripravovaná trasa zase rozšíri existujúcu lokálnu sieť o Dolnozemskú cestu. Merať by mala viac ako 4 kilometre a jej cena by nemala prekročiť 111 500 eur.

Mestská časť Petržalka však na realizáciu greenways chce vynaložiť len 41-tisíc eur. Zvyšok by mal pritiecť z európskych fondov.

Ciest bude pribúdať

Okrem športovej dimenzie bude mať celý projekt aj náučnú časť. Samotnú cyklocestu budú totiž sprevádzať informačné tabule upozorňujúce na miesta hodné pozornosti nielen domácich, ale aj zahraničných návštevníkov.

"V prípade Petržalky je to napríklad unikátna sieť pevnostných objektov z tridsiatych rokov," vysvetľuje Novota.

Týmito dvomi projektami však snaha petržalských zástupcov nekončí. V ďalších rokoch počítajú s dobudovaním zelených ciest viacerými smermi. Štyri radiály by mali smerovať od severu na juh (Dolnozemská, Chorvátske rameno, Kopčianska a Medzinárodná dunajská cyklistická cesta).

Ďalšie tri spojovacie cesty budú spájať východ a západ mestskej časti. Prepojiť by tak mali trasy medzi ulicami Kutlíkova - Bratská, Starohájska - Rusovská a Orechová ulica.

Už v súčasnosti majú pritom cyklisti a inline korčuliari k dispozícii 65 kilometrov zelených ciest medzinárodného štandardu. Najvýznamnejšou z nich je vyhľadávaná cesta pozdĺž Dunaja. Verejnosť ma zároveň k dispozícii trasy celomestského charakteru s celkovou dĺžkou 25,4 kilometra.

To, že cyklistika zažíva medzi Petržalčanmi naozajstný boom, potvrdil pre Aktuálne.sk aj hovorca miestnej časti Ľubomír Andrássy. "Petržalčanmi sú najviac využívané lokality pozdĺž Chorvátskeho ramena a pri Malom Dunaji," skonštatoval.

V mestskej časti sú síce okrem oficiálnych trás k dispozícii aj sídliskové siete, tie však často nespĺňajú technické normy pre označenie "zelená cesta". Slúžia skôr ako napájacie cesty na existujúce mestské či regionálne trasy.

 

Diskusia