Celodenné svietenie zvyšuje spotrebu

Toto opatrenie pritom v Rakúsku uzákonili pred necelým rokom. Teraz Viedeň zvažuje, či by nemalo byť zasa zrušené.

Spotreba...
Zdroj: Ilustračné foto

Toto opatrenie pritom v Rakúsku uzákonili pred necelým rokom. Teraz Viedeň zvažuje, či by nemalo byť zasa zrušené.

Spotreba je vyššia o 25 litrov ročne

V názoroch na celodenné svietenie sa rozchádzajú ochrancovia životného prostredia a stúpenci zvyšovania bezpečnosti dopravy. Ekológovia poukazujú na to, že celodenné svietenie znamená zvýšenie spotreby pohonných hmôt v priemere zhruba o 25 litrov na každé auto za rok. To predstavuje iba v Rakúsku 330-tisíc ton emisií kysličníka uhličitého ročne viac.

V terajších snahách o zníženie emisií skleníkových plynov je celoročné svietenie významný faktor, zdôrazňujú ochrancovia životného prostredia.

Auto, v ktorom zomreli princezná Diana a Dodi Al Fayed v parížskom tuneli Pont dAuto, v ktorom zomreli princezná Diana a Dodi Al Fayed v parížskom tuneli Pont d Zdroj: SITA

Zníženie emisií alebo bezpečnosť

Zástancovia svietenia tvrdia, že zvyšuje bezpečnosť dopravy a že je cynické stavať proti sebe splodiny a ľudské životy. Lenže práve zvýšenie bezpečnosti v dôsledku celodenného svietenia zatiaľ nikto nepreukázal.

 

Na hodnotenie je podľa rakúskych odborníkov ešte skoro. Minister dopravy Werner Faymann už nariadil vypracovať podrobnú štúdiu o dopadoch svietenia na bezpečnosť premávky. V prípade, že štúdia pozitívny prínos jednoznačne nedokáže, uvažuje minister o možnom návrate k svieteniu iba v zimnom období.

Štúdia by mala byť hotová do konca júna.

Podobné štúdie v zahraničí priniesli protichodné výsledky. Odborníci z Dánska tvrdia, že sa dokonca zvýšil počet nehôd s účasťou chodcov, podľa EÚ ale zachráni svietenie v celej únii za rok dve tisíc životov.

Továreň firmy Hyundai v Indii vyrobí 300-tisíc automobilov ročne. Kvôli veľkému dopytu však juhokórejská spoločnost stavia ďalšie dve továrne.Továreň firmy Hyundai v Indii vyrobí 300-tisíc automobilov ročne. Kvôli veľkému dopytu však juhokórejská spoločnost stavia ďalšie dve továrne. Zdroj: Reuters

Automobilky prichádzajú s návrhom

Výrobcovia automobilov prichádzajú s kompromisným riešením - vybavením áut s novým druhom úspornejším svetiel pre dennú prevádzku. To by znamenalo zvýšenie spotreby pohonných hmôt nie o 25, ale iba o šesť litrov ročne. Ich zabudovanie do áut, ktoré sú už v prevádzke, by však bolo drahé.

Celoročné svietenie na Slovensku stopnuté

Od 15. marca vodiči motorových vozidiel u nás nebudú musieť svietiť počas celého roka. Prezident Ivan Gašparovič nepodpísal novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, ktorú predložil poslanec za SDKÚ-DS Martin Pado.

Ani zo slovenských štatistík dopravnej nehodovosti sa nedá zistiť, či povinné celodenné svietenie zníži počet dopravných nehôd. Slovenská polícia odporúča, aby vodiči osvetlenie využívali počas celého roka.

Zdroj: SITA

V zákone, ktorý prezident nepodpísal, sa okrem povinnosti svietiť mala zvýšiť minimálna rýchlosť na diaľnici zo súčasných 50 km/h na 70 km/h. Prezident SR Ivan Gašparovič nesúhlasí s tým, že v navrhovanom zákone sú rôzne termíny účinnosti paragrafov, ktoré sa týkajú  minimálnej rýchlosti motorových vozidiel na diaľnici.

Na opätovné schválenie normy je potrebný súhlas 76 poslancov.

 

Diskusia

Najčítanejšie

Reklamné správy