Dánsky expert na prachové častice: A kde máte bicykle?

18.2.2013 00:00   Stanislava Harkotová

BRATISLAVA - Stačí, že uprostred frekventovanej križovatky čakáte na zelenú pri priechode pre chodcov. Za tých pár minút sa ocitáte v mori mikroskopických čiastočiek sadzí a prachu.

"Viac cyklistov, menej áut." Recept z Dánska na lepšie podmienky dýchania.

Tie väčšie zachytí nosná sliznica, tie menšie veľkosti molekúl sa ale dostávajú hlboko do pľúc. Ultrajemné častice potom prerážajú pľúcne membrány a dostávajú sa do krvi.

Český lekár Miroslav Šuta z Centra pre životné prostredie a zdravie hovorí, čím sú častice menšie, tým sú pre ľudský organizmus nebezpečnejšie. Upozorňuje, že sa každoročne podpisujú pod predčasné úmrtia i ekonomické škody spôsobené respiračnými ochoreniami. 

Už dnes preto funguje v Česku varovný systém pred smogom. Ak hodnoty častíc - najmä počas hmiel - vyskočia do neúnosných hodnôt, radnice miest začnú regulovať prítomnosť áut.

Na Slovensku pritom smog nie je ani len definovaný v legislatíve.

Riešenie v bicykloch

"Kde máte bicykle?" pýta sa v tejto súvislosti dánsky expert na životné prostredie Kaare Press-Kristensen. 

Tvrdí, že práve v bicykloch a cyklotrasách je riešenie zlepšenie zdravia a životného prostredia, ale aj odľahčenia premávky. Dáni majú v bicykloch tradíciu. Napríklad v Kodani dosahuje cyklodoprava v zimnom období 30 percent celkovej dopravy mesta, v lete si autá a cyklisti delia premávku fifty-fifty. 

Ročne pre zlé ovzdušie umiera asi šesťtisíc Slovákov

Kristensena situácia v Bratislave podľa jeho slov nemilo prekvapila. Spolu s kolegami zo Slovenska absolvoval meranie na štyroch rôznych miestach. 

Výsledky označil ako šokujúce. Prekvapila najmä autobusová stanica v centre či križovatka Račianske mýto, kde sú ľudia počas čakania na dopravný prostriedok vystavení vysokým hodnotám sadzí a prachu aj niekoľko minút.

Stratégia bez financovania?

Daniel Lešinský z Centra pre trvalo udržateľné alternatívy tvrdí, že problém vysokých hodnôt prachu nie je len v Bratislave. Najhoršie výsledky v meraniach ukazujú aj Košice, Banská Bystrica, Trenčín, Žilina a Ružomberok. "Porušujeme limity, ktoré Svetová zdravotnícka organizácia odporúčala sprísniť," upozornil. 

Práve pre hodnoty prachu nám od Európskej komisie hrozia pokuty. V dôsledku ich tlakov sa Slovensko rozhodlo prijať stratégiu pre prevenciu častíc menších ako 10 um. Lešinský hovorí, že krok vlády víta. Má to však svoje "ale". "Upozorňujeme, že je to stále len na papieri. Chýbajú v nej ciele, harmonogram a financovanie," povedal.

Hmly sa miešajú so smogom. Česi varujú, my nie

Stratégia napríklad samosprávam dáva možnosť vytvárať emisné zóny. Dnes na ne v legislatíve opora neexistuje. Úpravy čakajú aj cestné mýto, kde vozidlá, ktoré znečisťujú ovzdušie viac, budú aj viac platiť.  

Zobraziť väčšiu fotografiu
Ilustračné foto Zdroj: Aktuálně.cz

Peking namerali Američania

Viaceré krajiny sveta v prípade vysokých hodnôt prachu a sadzí v uliciach vyťahujú na pomoc ochranné rúška. Šuta vysvetlil, že niekde dokonca predávajú rúška špeciálne vyrobené pre podmienky smogu. 

Ilustroval tiež príklad, kde štát neupozorňoval občanov, že kvalita ovzdušia predstavuje ohrozenie.

"V Číne sa stala bizardná vec. Čínska vláda nezverejňovala výsledky merania. Až americká ambasáda v Pekingu, aby chránila svojich zamestnancov, začala merať tie hodnoty a zistila, že sú neuveriteľne vysoké. Vtedy vlastne došlo aj k úniku informácií a v Číne sa z toho stal veľký problém."

Vodiči proti buspruhu

Pokusy znížiť emisie z výfukov sa v jeseni pokúšal bratislavský magistrát. Ten v smere z centra do Petržalky vytvoril špeciálny buspruh. Cieľ bol zrejmý - "namotivovať" vodičov, aby auto vymenili za MHD. Ako sa po pár dňoch dopravných kolón ukázalo, vodičom sa do projektu veľmi nechcelo.

Napriek tomu, že plán hovoril o dvojtýždňovom testovaní, buspruh po piatich dňoch skončil. Dopravní analytici ho síce vítali, upozorňovali ale, že mu nepredchádzala dlhšia príprava. Mesto napríklad nijakým spôsobom neobmedzilo premávku pre autá. Efekt potom priniesol zápchy, ale aj porušovanie pravidiel cestnej premávky. 

Aktivisti vyhodnotili po prvých dňoch buspruhu ako úspech. Pripomenuli, že kolaps sa neudial a zrýchlila sa MHD.

Diskusia k článku
Ako by ste tlačili na samosprávu, aby sa lepšie starala o životné prostredie?
Najčítanejšie na Aktuálne.sk
Uplynulých 24 hodín na Aktuálne.sk