Od marca bude mať milión áut problém so zákonom. Stačí málo a už to svoje nepredáte

BRATISLAVA – Na Slovensku sa nachádza takmer milión áut so stočeným tachometrom. Takýto biznis predstavuje miliónové škody, ktoré ešte narastú. Podľa prijatej novely zákona bude zákaz takéto vozidlo predať. Zákon však nestanovuje, čo je to stočené vozidlo.

Od marca bude mať milión áut problém so zákonom. Stačí málo a už to svoje nepredáte
ilustračné foto

Ojazdené autá čakajú ťažké časy. Podľa novely zákona, ktorá nadobudne účinnosť 1. marca, budú niektoré z nich nepredajné – tie so stočeným tachometrom.

„Zákon v tejto podobe stavia mimo zákon zhruba jeden milión áut na Slovensku,“ uviedol Ondrej Matej, predseda správnej rady Inštitútu pred dopravu a hospodárstvo.

Stočené auto sa nesmie podľa zákona predávať v bazáre, na internetových bazároch či inzertných stránkach. Predaj bude možný iba medzi fyzickými osobami.

Protiústavný a nedotiahnutý

Zákon je preto podľa Mateja protiústavný, pretože obmedzuje práve disponovať s majetkom. Pojem stočené auto nie je v zákone definovaný, a tak sa môže stať, že sa ojazdené auto stane nepredajným.

„Zásadný problém zákona je, že tam nikde nenájdete definíciu stočeného vozidla,“ hovorí Martin Pajer zo spoločnosti CEBIA.

Problém môže vzniknúť napríklad tak, že išlo o chybu technika počas STK, no zároveň mohlo ísť aj o úmyselné stočenie tachometra. To dnes už nie je problém vykonať aj podomácky.

Ako vysvetľuje Pajer, prístroj na stočenie tachometra si možno kúpiť a s trochou šikovnosti si zmeniť počet najazdených kilometrov doma. V prípade novších vozidiel je ešte možné zistiť dáta od výrobcu, no so staršími vozidlami to bude ťažšie.

Staršie, dovezené, stočené

„Zistiť históriu pri starších vozidlách je prakticky nemožné,“ varuje Pajer.

Problém tvoria najmä vozidlá zo zahraničia. Tie predstavujú tretinu predaných ojazdených vozidiel na Slovensku.

„Ak je vozidlo dovezené zo zahraničia, pravdepodobnosť stočenia je výrazne vyššia,“ dodal Pajer.

Stočený tachometer znamená veľký biznis. Rozdiel v cene po stočení tachometra môže zmeniť cenu auta aj o 1000 eur. Tu je príklad:

  • Škoda Octavia 1,9 TDI, rok výroby 2008, najazdených 200-tisíc kilometrov – cena 7000 eur
  • Škoda Octavia 1,9 TDI, rok výroby 2008, najazdených 100-tisíc kilometrov – cena 8000 eur

Matej z Inštitútu pred dopravu a hospodárstvo za najzásadnejší problém považuje to, že zákon sa nezaoberá stáčaním tachometrov, nezaoberá sa ľuďmi, ktorí stáčajú tachometre, iba predstavuje navýšenie byrokracie a ďalšie kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie. Zároveň inštitút predpokladá, že predaj sa presunie do sféry fyzických osôb a autá stratia prudko na hodnote. Zákon tak dopadne na plecia vlastníkov.

Správu budeme ďalej aktualizovať

Radovan Kopečný

Senior editor
 

Diskusia

Reklamné správy