26°

Búrky
Slovensko

Predaj slovenských potravín mierne stúpol. Aj prírastok 0,1 percenta si Jahnátek pochvaľuje

BRATISLAVA – Domáce potraviny mali v 2. polroku 2015 pri predaji v obchodoch 62,5-percentný podiel. V 1. polroku minulého roku tento podiel dosiahol 62,4 percenta. "Ak si zoberieme toto číslo 62,5 %, myslím si, že je to veľmi dobré číslo, vzhľadom na chaos, ktorý je momentálne v oblasti potravín na európskom trhu," uviedol dnes šéf Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Ľubomír Jahnátek pri prezentácii výsledkov prieskumu podielu predaných slovenských potravín v obchodoch v SR.

Predaj slovenských potravín mierne stúpol. Aj prírastok 0,1 percenta si Jahnátek pochvaľuje
Ilustračné foto. Zdroj:SITA/AP

"Máme mierny nárast oproti prvému polroku 2015. Robili sme prieskum na 46 veľkých obchodných reťazcoch, ktoré majú podiel na trhu SR viac ako 10 miliónov eur ročne. V tejto štatistike oproti iným štatistikám už nie je spoločnosť Carrefour, vzhľadom na svoje vlastné

"Je to dobrá vizitka našich potravinárov a našich poľnohospodárov, že si dokázali udržať a mierne navýšiť spotrebu v rámci SR práve slovenských potravín," uviedol Jahnátek. Minister vidí príčiny mierneho nárastu predaja slovenských potravín prevažne vo vplyve celoročnej deflácie cien a cenových akcií reťazcov pred koncoročnými sviatkami.

Jahnátek o kontrole potravín: Sami sme ostali prekvapení

V prieskume podľa Jahnátka najlepšie dopadol hydinársky priemysel. "Tento priemysel mal za celú dobu sledovania najvyšší podiel, a to 86,4-percenta. Med mal 85,8-percenta a cukrovarnícky priemysel 80,9-percenta podiel. Viac ako 75-percenta podiel v reťazcoch mali domáce konzumné zemiaky, a to 79,8-percenta. Mäso čerstvé, mrazené, spolu s mäsovými výrobkami zaznamenali v hodnotenom období 77-percentný podiel, výrobky pekárenského a cukrárskeho priemyslu mali 76,9-percentný podiel, liehovarnícke výrobky 76,7-percentný podiel, pivovarnícke výrobky 76,4-percentný a cestovinárske výrobky 76-percentný podiel," doplnil.

"V oblasti (výrobkov) mliekarenského priemyslu sme dosiahli podiel 69,4 percenta a vinárskeho priemyslu 66 percent. Výroba hotových jedál a lahôdok 64,8 percenta a mlynský priemysel 61,2 percenta. V prípade zeleniny mierneho pásma máme podiel 39,8 percenta, u ovocia mierneho pásma 31,7 percenta. Bohužiaľ na chvoste je tukový priemysel, vzhľadom na to, že kapacity na výrobu olejov boli zastavené, tu je podiel 31,4-percenta. Cukrovinkársky priemysel dopadol najhoršie, mal podiel iba 21,4 percenta," doplnil.

Najvyšší podiel slovenských potravín sa podľa neho v hodnotenom období predával v spoločnostiach obchodného reťazca Coop Jednota - 68,2 percenta. Najhoršie z hľadiska podielu slovenských potravín je na tom spoločnosť Lidl, ktorá mala 16,4-percentný podiel. Zo zahraničných reťazcov mal Kaufland 54-percentný podiel, Tesco Stores 51-percentný podiel a Billa 45,6-percentný podiel predaných domácich potravín.

TASR
 

Diskusia