Figeľ a Počiatek si pohadzujú zodpovednosť za pád mosta

7.11.2012 19:00   Annamária Dömeová

BRATISLAVA - Jednou z možností, prečo sa minulý piatok zrútila časť diaľničného mosta pri obci Kurimany je tá, že sa zhotoviteľ rozhodol pre lacnejšie riešenie. Naznačuje to postoj rezortu dopravy.

Jedna z hypotéz je tá, že skruže boli lacnejším riešením.

„Jedna z hypotéz je tá, že skruže boli lacnejším riešením. Máme totiž indície, že dodávateľ chcel pôvodne použiť iný spôsob, ktorý by však bol drahší. Pohrávame sa s myšlienkou, či sa práve tie lacné diaľnice, ktoré tak protežoval exminister dopravy Ján Figeľ, nemohli podpísať pod to, že sa využívali lacnejšie riešenia,“ vyhlásil hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Podľa jeho názoru je možné, že dodávatelia tlačení nízkymi cenami hľadali postupy, ktoré šli na úkor kvality a bezpečnosti výstavby. Kóňa pripustil, že tie tak mohli byť na hranici bezpečnosti.

„Ak by mal niekto vyvodiť politickú zodpovednosť, tak je to pán Figeľ, za ktorého bola stavba vysúťažená a ktorý vybral zhotoviteľa,“ dodal hovorca.

KDH však túto kritiku jednoznačne odmieta. „Nami dosiahnutá cena diaľnic nemôže mať vplyv na kvalitu a bezpečnosť výstavby, keďže dnes sa na Slovensku stavia za porovnateľné ceny ako v Nemecku, či v iných európskych krajinách,“ zdôraznil hovorca hnutia Matej Kováč.

Zlyhanie NDS?

Pripomenul, že projekt tiež jasne definuje bezpečnostné kritériá a bez súhlasu NDS ich zhotoviteľ nemôže meniť.

„Toto minister Ján Počiatek v pondelok úmyselne zamlčal. Informácie, ktoré sa však postupne zverejňujú a s ktorými sa na nás obracajú kompetentní ľudia, však poukazujú na výrazné zlyhanie dozoru, ktorý vykonávala NDS, ktorá spadá pod ministra Počiatka ako jediného akcionára,“ tvrdí Kováč.

Práve dozor môže podľa neho kedykoľvek stavbu zastaviť, ak zistí porušenie bezpečnostných kritérií.

„Podľa našich informácií stavebný dozor, čiže štátna NDS, pri začatí betónovania v piatok ani nebol prítomný. Toto ak sa potvrdí, tak ide o vážne zlyhanie štátnej firmy spadajúcej pod ministerstvo dopravy,“ upozornil.

Ministerstvo si však stojí za svojím. „Zmluva jednoznačne hovorí o tom, že absolútna zodpovednosť je na strane zhotoviteľa,“ reagoval Kóňa.

Aj dozor zo strany NDS je na stavbe podľa jeho slov len preto, že tender na externý dozor sa za bývalej vlády nepodarilo dokončiť. „My s tým momentálne nevieme nič robiť, pretože táto súťaž je zablokovaná na Úrade pre verejné obstarávanie,“ dodal.

O reakciu Aktuálne.sk požiadalo aj firmu Semos. Na jej vyjadrenie stále čakáme.

Skladanie mozaiky

Tragickú udalosť pri ktorej zahynuli štyria ľudia vyšetruje špeciálny policajný tím. Minister vnútra Robert Kaliňák predpokladá, že predbežné informácie by mohli byť začiatkom decembra.

„Polícia má štandardný postup po začatí trestného stíhania vo veci môže prejsť k obvineniu, ak sa zistí konkrétna osoba, ktorá pochybila. To sa však s najväčšou pravdepodobnosťou nestane skôr, ako znalci budú mať hotové svoje posudky,“ uviedol.

V tejto chvíli ešte nie je odstránená ani celá časť sutín. „Musí prísť k vyskladaniu mozaiky toho príbehu, ktorý sa odohral medzi stojacou konštrukciou po páde a zistiť, aký bol mechanizmus pádu a z toho zistiť príčiny. Sme veľmi závislí od znaleckého posudku,“ dodal.

Na Spiši sa zrútil most vo výstavbe, neprežili štyria ľudia

Polícia podľa Kaliňáka určite preveruje všetky možnosti vrátane stavebného dozoru. Pripomína však, že priame zavinenie je vždy dané tým, že niekto niečo postaví a neurobí to tak, ako by mal.

„Nechcem nikoho obviňovať, ale ak niečo spadne, čo malo stáť, zrejme sa bavíme o tom, kto sa na tom podieľal. Ďalšie možnosti, ktoré súvisia so zodpovednosťou dodávateľa je otázka, ktorú bude riešiť polícia. Na konci bude fyzická zodpovednosť niekoho, kto nedodržal postup, ktorý dodržať mal,“ pripomenul.

Kaliňák nechce podozrivé firmy pustiť do tendrov

Kvôli tragédii chce Kaliňák precizovať aj pripravovanú podobu zákona o verejnom obstarávaní. Je presvedčený, že firmy, na ktoré padne tieň podozrenia pre podobné udalosti, by sa nemali zapájať do štátnych tendrov.

„Tak ako policajt, ktorý je podozrivý, že niečo spáchal je postavený mimo služby, kým sa nepreukáže opak, tak aj pri takejto situácii by som bol určite za to, aby firma, ktorá bola dodávateľom tejto stavby do vyšetrenia zodpovednosti bola postavená mimo toho, aby mohla súťažiť o štátne zákazky,“ vyhlásil minister vnútra.

Ako to presne bude v zákone ustanovené, sa bude riešiť v najbližších dňoch. „Bolo by to vhodné vzhľadom na zodpovednosť voči tým, ktorí tie stavby majú využívať,“ tvrdí Kaliňák. Pripúšťa, že sa nespokojné firmy môžu obrátiť na súd najmä ak sa preukáže, že šlo o individuálne zlyhanie jedného človeka.

„Z pohľadu ľudí, ktorí budú chodiť po tom moste by som však radšej chcel stavbu od niekoho, komu také niečo nespadlo a dokáže si ustrážiť svojho statika,“ uzavrel.

Poslanec Miroslav Beblavý upozorňuje, že do zákona možno zakomponovať všeličo, otázne je však jeho uplatňovanie v praxi.

„Nemôžete niekoho len na základe podozrenia vylúčiť z tendrov a potom povedať: „Prepáčte“,“ vyjadril sa Beblavý. Otázka podľa neho znie, či sú vládni policiti pripravení platiť takýmto firmám odškodnenie, ak sa ukáže, že nešťastie nezavinili. „Asi nie sú,“ dodal.

Tadeto podľa neho cesta nevedie. „Ak nie sú ochotní ísť do trestnoprávnej zodpovednosti firiem, tak je to len predstieranie riešenia,“ myslí si Beblavý.

Diskusia k článku
Podarí sa násť vinníkov?
Najčítanejšie na Aktuálne.sk
Uplynulých 24 hodín na Aktuálne.sk