Horolezec Kopold: Plulík sa zrejme zrútil z Broadpeaku

2.7.2008 10:03 Red Šport
Dvanásta najvyššia hora sveta Broadpeak (8047)

Bratislava - Od piatku 27. mája je na úpätí dvanástej najvyššej hory sveta Broadpeak nezvestný 45-ročný horolezec Vladimír Plulík.

Jeho spolulezec Jozef Kopold sa v pondelok ozval spod vrchola prostredníctvom mailu. Opísal v ňom svoje posledné chvíle s Plulíkom na Broad Peaku.

Pri výstupe sa rozdelili

Plulík tvoril spolu s Dodom Kopoldom tím v rámci expedície Baltoro Express, ktorej cieľom bolo v priebehu dvoch mesiacov zdolať štyri osemtisícovky. Dve už mali za sebou - Gašerbrum I a II. Broadpeak bola len "oddychová"" zastávka pred pokusom o zdolanie jednej z najťažších hôr sveta K2.

"Štít K2 mal byť hlavný cieľ, no naň sme potrebovali viac dní dobrého počasia. Rozhodli sme sa pre rýchlovýstup alpským štýlom na Broadpeak. 24. júna o 20.30 h sme nastúpili do klasickej cesty na Broadpeak s tým, že sa pokúsime o priamu líniu v štitovej skalnej stene. Pred nami na Broadpeaku nik nepôsobil. Neboli tam žiadne fixy, tábory, lezci. O 18. hodine sme prekonali 2700 výškových metrov," píše Kopold.

Vladimír Plulík

"Pre množstvo snehu sme sa vrátili k nášmu depozitu do 7200 metrov, prečkali sme noc a ráno vyrazili. Šlo to zle, veľa snehu naďalej, ale keď už sme došli pod skalnú stenu, všetko sa zmenilo. Ľad sa lámal, padali skaly a liezť súčastne za sebou bolo nebezpečné. Vlado sa obetoval a rozhodol sa pokračovať "normálkou" na vrchol. Tam sme sa mali stretnúť a spolu zostúpiť," naznačil Kopold ciele expedície.

Všetko však nakoniec bolo inak. "Náročné lezenie a pre Vlada hlboký sneh nás rozdelil. Vlado bez čelovky sa o 20. hodine rozhodol pre bivak pod Rocky summitom. Ja po dosiahnutí vrcholu som bol donútený bivakovať v 8000 metroch pod vrcholovým hrebeňom. Ráno som dlhšie hľadal cestu smerom dole, kým Vlado rýchlo zostupoval," približuje Kopold.

Náročné Himaláje

Kopold v 6500 metroch stratil Plulíkove stopy. Jeho spolulezec večer nedorazil do tábora C1. "Boli tam moji kamaráti z Bieloruska, ktorí naňho čakali. Vlado sa pravdepodobne zrútil v strmom ľadovom svahu a spadol kdesi medzi trhliny pod veľkým visutým ľadovcom," domnieva sa Kopold.

Horolezec upozorňuje, že ich spoločná cesta s Plulíkom bola mimoriadne náročná. "Málokto si uvedomuje, aký náročny projekt sme realizovali spolu s Vladom v Karakorame. Štyri osemtisícovky v priebehu pár týždňov bez podpory iných expedícií, lezcov. Len sami v dvojke. Prísť pod kopec a mať ho pre seba. Nájsť cestu nebezpečným Gašerbrumským ľadovcom, prešľapať hlboký sneh vo výške 7000 metrov, zliezať všetky tie ľadové svahy na Broadpeaku pri zostupe," píše Kopold.

Broad Peak (8047 metrov nad morom).

"Vlado bol môj najlepší spolulezec v Himalájach a to čo sa nam prihodilo, je, žiaľ, nešťastie. Lezenie v Himalájach na najvyššie kopce je tá najťažšia disciplína, akú som kedy robil a verím, že aj naďalej budem," uzatvára Kopold.

Vlado Plulík je jedenástym slovenským horolezcom, ktorý sa nevrátil z pokusu zdolať jeden zo štrnástich osemtisícových vrcholov sveta.

Vlani sa pri expedícií Himalaya 2007 Cho Oyu & Shisha Pangma zabil pri výstupe štrnásty najvyšší vrch sveta Šiša Pangma Marek Hudák. Jeho spolulezcom bol vtedy práve Dodo Kopold.