Mihál: Na Slovensku asi niet spokojného dôchodcu

4.11.2010 01:30 Aktuálne.sk

Bratislava - Priehrštie zmien v sociálnej oblasti. Zmeny v dôchodkovom systéme, v príspevkoch pre matky aj v Zákonníku práce.

Aj na tieto oblasti sa hneď po nástupe do vlády zameral minister práce, sociálnych vecí a rodiny Jozef Mihál zo strany Sloboda a Solidarita.

Na odvodoch zaplatíme viac. Mihál zruší všetky výnimky

Minister sa pustil do novelizácie viacerých zákonov. Ako prvé sa rozhodol zrušiť výnimky v odvodoch či zjednotiť dve sadzby rodičovského príspevku do jedného. Pre matky však sľubuje zvýšenie a predĺženie materskej dovolenky.

Mihál: Rodičovský príspevok nemôže byť zásluhový

Jeho rezort má za sebou prípravu malej novely Zákonníka práce. Len pred pár dňami sa už začala aj diskusia o veľkej novele.

Zákonník práce pomôže matkám po návrate do práce

Zmeny postupne čakajú aj dôchodcov. Od roku 2012 sa budú dôchodky zvyšovať novým systémom, Mihál ale plánuje urobiť poriadok aj v druhom pilieri.

Nová valorizácia zvýhodní starodôchodcov a invalidov

Čo sa zmení v dôchodkovom systéme? Otvorí sa druhý pilier? Predĺži sa skúšobná doba, zruší súbeh výpovednej lehoty a odstupného? Skutočne sa zdvihne a predĺži materská dovolenka tak, ako to sľúbila aj premiérka Iveta Radičová?

Na vaše otázky odpovedal minister práce Jozef Mihál v exkluzívnom online rozhovore na Aktuálne.sk od 13:30 h.

Jozef Mihál je minister práce, sociálnych vecí a rodiny a podpredseda vlády Ivety Radičovej. Pred nástupom do funkcie sa zaoberal predovšetkým podnikovým a ekonomickým poradenstvom.

Publikoval a prednášal napríklad na témy pracovného práva či sociálneho zabezpečenia. Je spoluautorom internetového portálu www.drak.porada.sk so zameraním na mzdové účtovníctvo, dane a odvody.

V rokoch 2005 a 2006 bol externým poradcom ministra zdravotníctva pre reformu zákona o zdravotnom poistení a systém ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie.

Svoju profesionálnu kariéru začal ako analytik pre informačné systémy. Študoval na Matematicko-fyzikálnej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.

Otázky už nie je možné pridávať

Zodpovedané otázky
Odpoveď 3.11.2010   15:00

M.L.: Práve mi bol priznaný plný invalidný dôchodok. Do dôchodkového veku mám ešte 5 rokov. Potom mi bude dôchodok prepočítaný na starobný, tento môže byť nižší ako invalidný, keď už nebudem vôbec pracovať?

Jozef Mihál: Podľa zákona sa Vám pri dosiahnutí dôchodkového veku prepočíta starobný dôchodok. Ak by jeho suma mala byť nižšia, ako suma invalidného dôchodku, budete naďalej poberať invalidný dôchodok. Čiže nemôže sa stať, aby sa Vám po dosiahnutí dôchodkového veku dôchodok znížil, to je vylúčené. ...Je 15.00, tým čitateľom, ktorým som nestihol odpovedať na otázky, sa ospravedlňujem, všetkým želám pekný deň.

Odpoveď 3.11.2010   14:57

Prešov: Pán minister, chcem odpoved na otázku, či plánujete zmeniť v budúcom roku aj spôsob výpočtu dôchodku. Ďakujem

Jozef Mihál: Nechcem to komentovať vopred, ale ak ste čítali moje články tak viete, že mám veľa výhrad k súčasnému výpočtu dôchodkov. Teraz sme boli v časovom strese, na budúci rok sa však touto témou mienime vážne zaoberať.

Odpoveď 3.11.2010   14:55

Jana z Martina: Dobrý deň pán minister. Ste môj najsympatickejší minister a držím Vám palce vo Vašej práci. Chcem sa opýtať, ako by ste vyriešili neprimerané zvýhodnenie tzv. výsluh. dôchodkov, keď bývalí policajti a vojaci majú bežne dôchodok vyšší ako 1.000,- a každoročne sa im zvyšujú nepomerne viac ako iným.

Jozef Mihál: Ďakujem, nie je jednoduché vysporiadať sa s dedičstvom v podobe neprimeraných výsluhových dôchodkov - pripravujeme však riešenia.

Odpoveď 3.11.2010   14:53

Adriana: Pán Mihál, dobre ste mi poradili, ked som bola minulý rok na materskej. Držím Vám palce. Verím, že to nie je na tomto poste ľahké, ale myšlienka pay card pre cigánov je geniálna. Verte, že podpora tých, ktorí už nechcú doplácať je oveľa väčšia ako prípadné štrajky darmožráčov.

Jozef Mihál: Ďakujem, odkážem Lucii Nicholsonovej, štátnej tajomníčke, je to jej agenda. Pilotné projekty predstavíme čoskoro.

Odpoveď 3.11.2010   14:52

xena: Aké valorizovanie? Však idete zaviesť regionáolne min. mzdy, na východe SR budú nižšie než v BA a tým pádom aj dôchodky. Fuj hanbite sa za to čo idete s ľuďmi urobiť.

Jozef Mihál: Ministerstvo práce neprišlo s návrhom na zavedenie regionálnej minimálnej mzdy, ide o návrh ministerstva financií a preto ho komentovať nebudem.

Odpoveď 3.11.2010   14:50

patrovicova: pokracovanie;dostanem chripku na PN si nemozem dovolit zo 67%uvazku,mozem vyuzit PARAGRAF a liecit sa,naro je 7dni..dakujem

Jozef Mihál: Práve ste sa priznali, že porušujete Zákonník práce...

Odpoveď 3.11.2010   14:50

Lenka Hollá: od 1.1.2011 zrušenie súbehu zamestnania a predčastného starobného dôchodku platí pre všetkých aj tých čo ho už majú priznaný alebo len pre nových dôchodcov ?

Jozef Mihál: Podľa návrhu novely zákona to bude platiť pre všetkých - aj pre tých, čo už predčasný starobný dôchodok majú priznaný.

Odpoveď 3.11.2010   14:49

podnikateľka: Pán minister,hovorí sa o poklese nelegálnej práce opak je však pravdou. Web je plný ponúk od osôb ktoré upratujú,opatrujú,maľujú byty,domy.Bez oprávnenia podnikať. Ako chce vláda riešiť čiernu prácu a daň.úniky.Jedná sa o súkr.os.nie firmy, práce robia poberatelia rôznych soc.dávok.Čo s tým?

Jozef Mihál: S bubnom sa na zajace nechodí .-)

Odpoveď 3.11.2010   14:43

saxana: Vianočné príspevky pre dôchodcov by boôi spravodlivé len vtedy, keby boli vyplácané bez rozdielu všetkým dôchodcom jednotnou sumou.napr.33euro.Nemyslíte?

Jozef Mihál: Práve naopak - spravodlivé a solidárne je to pri nami navrhnutom systéme, kedy najvyššie vianočné príspevky dostanú tí, čo poberajú nízke dôchodky.

Odpoveď 3.11.2010   14:42

Monika: Mam 38 rokov a pracujem 16 rokov. Za ten čas sa zmenil výpočet dôchodkov, dôchodkový vek, minimálna mzda, inflácia, podmienky poberania dochodku. Povedzte mi, akú ja mám motiváciu k dôchodkovému pripoisteniu. Nezdá sa Vám, že tieto zákony sa menia príliž často?

Jozef Mihál: Máte pravdu - a aj preto vláda bude presadzovať prijatie ústavného zákona o starobnom dôchodkovom sporení - aby sa nedali "len-tak" meniť podmienky.

Odpoveď 3.11.2010   14:41

Jaroslav: Pán minister,máte Vy vôbec prehľad o cenách potravín a ich potrieb denného života,podľa toho ako rozhodujete o nezamestnaných a dôchodcoch ste určite mimo cenových relácií v našich obchodoch.

Jozef Mihál: Pravidelne nakupujem napr. v TESCU na Zlatých pieskoch.

Odpoveď 3.11.2010   14:40

ada: Tvrdili ste, že v štátnej správe nebudú robiť ľudia, ktorí majú nárok na starobný dôchodok. Prečo máme kolegyňu, ktorá môže ísť na riadny starobný dôchodok, bola navrhnutá na prepustenie, ale nakoniec si to vybavila cez vplyvného príbuzného? Jedná sa o úrad vo Vašej kompetencii.

Jozef Mihál: Napíšte mi konkrétne o koho ide, kontakt nájdete tu: http://www.employment.gov.sk/index.php?SMC=1

Odpoveď 3.11.2010   14:39

joži: Pán minister,naše deti vyštudovali vysoké školy,prešli kopov výberových konaní ,častokrát aj finále a na danú pozíciu sa nedostali,lebo tam už bol dosadení človek straníckeho lídra.Čo s tým mienite urobiť?Najviac týchto prešľapov je práve vo verejnej správe / polícia štátna a mestka,úrady práce ,atď

Jozef Mihál: Na MPSVaR práve skončilo výberové konanie na pozíciu generálneho riaditeľa sekcie práce, o pár dní sa začnú ďalšie výberové konania na ďalšie zaujímavé posty. Ak máte záujem, môžu sa Vaše deti do týchto výberových konaní prihlásiť, zaručujem objektivitu. Informácie sú na našej webovej stránke: http://www.employment.gov.sk/index.php?SMC=1

Odpoveď 3.11.2010   14:35

Peter: preco ste uplne nezrusili bulharske konstanty pre vypocet zdr a soc odvodov? nie je to nespravodliva vynimka v prospech zivnostnikov a na ukor zamestnancov?

Jozef Mihál: To je na veľmi dlhú diskusiu a verte, že keby sme ju absolvovali, možno by ste zmenili názor.

Odpoveď 3.11.2010   14:34

Solín Jaroslav: Pán minister. Bude zachovaných 256eur rodičovského príspevku pre mamičky, ktorý už v súčastnosti poberajú.

Jozef Mihál: Áno, do 20.-teho mesiaca veku dieťaťa, potom začnú poberať príspevok 190 eur.

Odpoveď 3.11.2010   14:33

TEPA: Dobrý deň! Dôchodky valorizujete od januára,a čo výplaty?Možno,nie je dobre smerovaná otázka,ale ked zarábam po 30 odrobených rokov v čistom 495/som sama v BA/a nebudeme mať zvyšovanie,alebo jedno percento,ako tento rok,kto má zarábať na dôchodky,keď nie my?Ďakujem!

Jozef Mihál: Verím, že rast ekonomiky Slovenska a pripravované zmeny v pracovno-právnej legislatíve prispejú k rastu Vašej mzdy.

Odpoveď 3.11.2010   14:32

ALIANCIA SLUŠNÉHO OBČANA: Váž.p.minister.Chcem sa spýtať,kedy sa začne niečo robiť s neprispôsobivými spoluobčanmi,ktorí zneužívajú soc.systém? Napr. Ak by chceli rodičia rod.prídavky,nech doložia každý rok, že deti chodia do školy a k doktorovi.A zrazu sa nájde kopec peňazí a nebude sa musieť brať mamičkám,ktoré pracovali.

Jozef Mihál: Pripravujeme zmeny v zákone o pomoci v hmotnej núdzi (už som to tu písal), rovnako ako aj v zákone o prídavkoch na deti.

Odpoveď 3.11.2010   14:31

Majka: Zdá sa Vám správne, ak podporujete mamičky, ktoré dajú dieťa do jasličiek výraznejšia ako mamičku, ktorá ostane so svojim dieťaťom doma a osobne sa o neho stará. Mali by ste aspoň vyrovnať príspevok na jasle a príspevok na osobnú starostlivosť t.j. 300 eur.

Jozef Mihál: Okrem rodičovského príspevku štát platí mamičkám dôchodkové poistenie (cca 115 eur) a zdravotné poistenie (cca 30 eur). Mamička, ktorá pracuje a dá dieťa do jaslí, dostane príspevok na jasle max. 300 eur. Nedostane však ani rodičovský príspevok, ani za ňu štát nebude platiť poistenie (poistená bude zo zárobkovej činnosti).

Odpoveď 3.11.2010   14:29

Peter: Prečo sa dôchodcom-podnikateľom započítalo do dôchodku platenie na dôch. poistenie iba od roku 2004, hoci platili viac rokov predtým? Bolo to ešte za ministrovania I. Radičovej.

Jozef Mihál: Mýlite sa, započítavali sa príjmy od roku 1994, respektíve už od roku 1984.

Odpoveď 3.11.2010   14:28

Majka: Pan minister,poberanie predčasneho dochodku aj ked pracuje sa tyka len štatnych zamestnancov,alebo všetkych?Ak ma predčasny dochodok maly a ma možnost si privyrobit na par dni v mesiaci,ako bude toto riešene?Tiež nesmie si privyrobit?

Jozef Mihál: Týka sa to všetkých zamestnancov a týka sa to povinne dôchodkovo poistených SZČO. Privyrobiť si bude možné na dohody o vykonaní práce.

Odpoveď 3.11.2010   14:27

Martina: otazka pre p.ministra kazdy rok po r.2012 budu zvysene dochodky o tych 14 euro?

Jozef Mihál: Po r. 2012 sa budú všetky dôchodky zvyšovať rovnako - o pevnú sumu. Táto suma sa vypočíta prenásobením priemerného starobného dôchodku a percenta inflácie. V roku 2012 by malo ísť o sumu približne 14 eur, pretože to je 3,9% z 360 eur (čo je odhadovaná inflácia a priemerný starobný dôchodok). Je to odhad, ako to bude v ďalších rokoch je zatiaľ predčasné hodnotiť.

Odpoveď 3.11.2010   14:25

EVA: Dobry den pan minister, zostavy o platoch od r. 1984, ktore sme obdrzali, nie su platne? Pocita sa dochodok len z poslednych 10 rokov?

Jozef Mihál: Dôchodok sa (a to platí od roku 2004) počíta z príjmu od roku 1984. Z posledných 10 rokov sa dôchodok počítal pred rokom 2004.

Odpoveď 3.11.2010   14:24

marek: pán minister, bolo by možne zvýšiť zamestnanosť tým, že by dôchodca v riadnom dôchodkovom veku nemohol už ďalej pracovať?

Jozef Mihál: Ide o citlivý problém, riešenie pripravujeme.

Odpoveď 3.11.2010   14:23

mária: Dobrý deň.Som opatrovteľka cez úrad práce soc.vec. opatrujem svojho 9Oročného imobilného otca 24 hodín denne. Poberám 116 Eur. Mám 55 rokov. Nie je to trošku málo? Ďakujem.

Jozef Mihál: Je to málo, pripravujeme zmenu.

Odpoveď 3.11.2010   14:23

stella: pán minister píšete, že zásluhovosť mamičiek je už zohľadnená vo vami predkladaných 190eurách, nemyslíte si, že k dnešnej dobe je to málo na to čo koľko stojí,náklady na bývanie, pôžičky ml.rodín tvrdíte, že je spravodlivé ak budú mať rovnako tí čo robia,ako tí čo nerobia, neodvadzajú štátu nič

Jozef Mihál: Mamičky dostávajú prvých 28 týždňov "zásluhovú" materskú (55% svojho predchádzajúceho hrubého príjmu) a potom "solidárny" rodičovský príspevok, ktorý bude od roku 2011 v jednotnej výške 190 eur.

Odpoveď 3.11.2010   14:21

Renata: Do kedy sa bude dať poberať predčasný dôchodok a pracovať po 1.1.2011

Jozef Mihál: Podľa návrhu novely zákona (ak niečo nezmenia poslanci v parlamente) do 28.2.2011.

Odpoveď 3.11.2010   14:21

Invalidný: Manželje podnikateľ. Nedávno prišiel o polovicu pľúc. V januári bude mať 60 rokov. Chce podnikať ďalej, ale vzhľadom na zdravotný stav jeho výkonnosť výrazne poklesne. Čo doporučujete? predčasný alebo invalidný d. :

Jozef Mihál: Z toho čo píšete, bude zrejme výhodnejší invalidný dôchodok.

Odpoveď 3.11.2010   14:20

pavol: Pred rokom vláda rozhodla, že dôchodky sa v buducom roku zvyšia o 4 percenta a tiež o čiastku zvýšenú v tomto roku-1,8% Kdeš sa podeli tie 4 percenta, ktoré zostali z minulého roku ???? !!!!

Jozef Mihál: Vláda nemohla v roku 2009 rozhodnúť o zvyšovaní dôchodkov v roku 2011, tu sa mýlite. Presné percento, o ktoré sa dôchodky zvyšujú, je každoročne známe až v októbri, dovtedy ide len o odhady.

Odpoveď 3.11.2010   14:19

Katarína: Pán minister, považujete výpočet dôchodku z posledných 10 rokov za spravodlivý ? Neplánujete prepočíať každému dôchodok z celej kariéry? Nie každý ku koncu karéry bol poslancom , alebo privatizoval, mnohí zostali bez práce,alebo menili zamestnanie .

Jozef Mihál: Žiaľ dôchodkový systém sa už toľkokrát zmenil, že na celom Slovensku nenájdete pomaly ani jedného spokojného dôchodcu. Naviac i pri snahe prepočítať dôchodok z celej kariéry narážame na technický problém - Sociálna poisťovňa, hoci nadopovaná miliardami do informačných systémov, tieto údaje nemá...

Odpoveď 3.11.2010   14:17

Jakuza: Zohľadňujete aspoń vo svojom rezorte pri súčasnom znižovaní stavu zamestnancov aspoň pravidlo, že odchádzajú poberatelia starobných dôchodkov, ktorí sú aspoň nejako finančne zaistení, alebo toto nezohráva žiadnu rolu ?

Jozef Mihál: Súhlasím, zohľadňujeme to, zohráva to dôležitú rolu.

Odpoveď 3.11.2010   14:16

Martin: Vážený p. minister, zdá sa mi, že krátite financie občanom, ktorí v prípade nespokojnosti nemajú možnosť veci ovplyvniť. Ako sa naruší chod krajiny v prípade, že by štrajkovali mamičky alebo dôchodci? Nijako. Je to úbohe vydieranie, nie šetrenie. Zvolili Ste si najjednoduchšie riešenie.

Jozef Mihál: Mamičkám sme v rozpočte pridali, rodinné prídavky nikto neruší, rovnako ako neruší vianočné príspevky, dôchodky sa valorizujú. Ja síce nepoužívam v každej druhej vete slovné spojenie "sociálny štát" ale to neznamená, že krátime financie tým najzraniteľnejším. Spýtajte sa invalidov, ako s nimi vybabrala predchádzajúca (Ficova) vláda, spýtajte sa na to isté prevádzkovateľov zariadení sociálnych služieb - tieto prešlapy tých "sociálnych" riešime a budeme riešiť...

Odpoveď 3.11.2010   14:12

JORO: Na dôchodku som od r. 2002, mám započítaných 44 rokov 122 dní. Mám vysokoškolské vzdelanie a môj dôchodok je 378.-€ Nezdá sa Vám to málo?Alebo je to špatne vypočítané? Ba dokonca - je to v poriadku?

Jozef Mihál: Pozrite, výpočet dôchodku bez toho, aby som videl Vaše príjmy v jednotlivých rokoch, doby štúdia, výchovy detí atď., jednoducho neviem posúdiť.

Odpoveď 3.11.2010   14:12

evinamachackova: Dobry den, nedavno ste informovali (myslim pre TV Markiza), ze prispevok na opatrovanie budete upravovat - aby opatrovanie rodinnymi prislusnikmi nebolo znevyhodnene, ako to je aktualne. V akom horizonte je planovana tato zmena resp. ako sa zmenia aktualne podmienky poberania. Dakujem

Jozef Mihál: Áno, takúto zmenu pripravujeme, predstavíme ju na jar 2011.

Odpoveď 3.11.2010   14:11

Martin: Zdravím,pán minister.Pýtam sa,načo má človek pracovať celý život,keď bude mať dôchodok rovnaký ako iný,ktorý toľko nepracoval? Čo tak posvietiť si na rómsku menšinu a jej neprispôsobivých členov.Tam sú nájsť milióny € mesačne.Prečo majú byť mamičky a dôchodci a všetci pracujúci diskriminovaní? Vďaka

Jozef Mihál: Pripravujeme rozsiahlu novelu, respektíve nový zákon o pomoci v hmotnej núdzi. Dávky v hmotnej núdzi budú rozdelené na dve časti, jedna časť bude prísne naviazaná na pracovnú aktivitu.

Odpoveď 3.11.2010   14:09

ROBOT: Pan minister, o kolko ste ochotny sa stavit, ze za vasej vlady nedojde k znizeniu sadzby dani alebo odvodov?

Jozef Mihál: Nemám vo zvyku uzatvárať stávky. Viem však, že na budúci rok pripravíme novelu zákona o sociálnom poistení, súčasťou ktorej bude znižovanie sadzieb odvodov.

Odpoveď 3.11.2010   14:07

dôchodkyňa: K Vašej odpovedi iba dodávam, že nie každý má dôchodok 200 . Sú aj takí, čo prispievali neporovnateľne viac a majú napr. 400 . Takýchto dôchodcov ožobračujete.

Jozef Mihál: Zavádzame zásadu, podľa ktorej zásluhovosť má svoje miesto pri výpočte dôchodku ale nie už pri jeho valorizácií.

Odpoveď 3.11.2010   14:06

Eva: Poberám predčasný dôchodok,budúci rok dovŕšim riadny dôchodkový vek.Budem môcť potom prcovať a poberať dôchodok? Ďakujem.

Jozef Mihál: Obmedzenie súbehu práce a dôchodku sa týka len poberateľov predčasných starobných dôchodkov. Ak budete poberať starobný dôchodok (po dosiahnutí dôchodkového veku) budete môcť pracovať bez obmedzenia.

Odpoveď 3.11.2010   14:04

Danila: Vážený pán minister, zaujíma ma Váš postoj s odstupom času k Vášmu poradenstvu mamičkám, dôchodcom, ba každej fyzickej osobe, vrátane návodov, ako čo najviac získať prostredníctvom sociálnych dávok, teda za čias ministrovania pani Tomanovej.

Jozef Mihál: K tomu toľko - dobrovoľné nemocenské poistenie ako možnosť získať nemocenské dávky v zákone zostáva, diery v zákone, ktoré umožňovali legálnu špekuláciu však rušíme.

Odpoveď 3.11.2010   14:02

Miron: Bude sa pracovná zmluva podpísaná na dobu neurčitú po dosiahnutí dôchodkového veku meniť na zmluvu na dobu určitú?

Jozef Mihál: Tento problém v tomto čase neriešime.

Odpoveď 3.11.2010   14:02

mária: Pán minister, viete že v školstve pracujú dôchodci s dôchodkom 300 eur a to sa chystáte im zakázať súbeh dôchodku s platom?

Jozef Mihál: Ten zákaz, o ktorom píšete, sa týka poberateľov predčasných starobných dôchodkov.

Odpoveď 3.11.2010   14:01

Mzdárka: Od akého dátumu už nebudeme môcť uplatniť v RZD zníženie základu o dôchodkové sporenie?

Jozef Mihál: Otázka na ministerstvo financií, podľa návrhu zákona o dani z príjmov tak bude po prvýkrát za rok 2011 - za rok 2010 si ešte znížiť základ dane môžete.

Odpoveď 3.11.2010   14:00

Monika: Dobry den Som na predlazenej MD kvoli chorobe dietata, momentalne chodi na 3 hodiny do skolky,mozem ist pokial je on v skolke do prace? A ak ano,nebude mi zobraty rodicovky prispevok? A vlastne na kolko hodin mozem ist pracovat? Dakujem

Jozef Mihál: Dnes je to tak, že ak chodíte do práce, rodičovský príspevok nepoberáte, aj keď pracujete len 3 hodiny denne. Od januára 2011 zákon meníme - na rodičovský príspevok budete mať nárok, respektíve sa môžete rozhodnúť pre príspevok na škôlku do výšky 300 eur.

Odpoveď 3.11.2010   13:58

Zuzana: Dobrý deň!Pán minister stále sa zaoberáte čo s dôchodkami. Ale čo bude s nami? čo si nevieme nájsť robotu našetriť na dôchodok, lebo väčšina zamestnávateľov zamestná dôchodcov, a ja a veľa ľudí môžeme ísť akurát tak pásť pred úrad vlády alebo niekomu do záhrady trávu .

Jozef Mihál: Pripravujeme zmeny v Zákonníku práce, lákame investorov, zlepšujeme podnikateľské prostredie, vymožiteľnosť práva... mali by tak vznikať nové možnosti zamestnať sa.

Odpoveď 3.11.2010   13:56

Zuzana: Dobrý deň pán Mihál,nárok na výplatu predčasného dôchodku nevznikne v prípade, "ak poistenec ku dňu vzniku nároku na dôchodok je povinne dôchodkovo poistený ako zamestnanec alebo SZČO." Ak bude pracovať na dohodu, bude SZČO, ktorý nemá povinnosť platiiť odvody prečasný bude dostávať?

Jozef Mihál: Chápete to správne.

Odpoveď 3.11.2010   13:55

dede: Pozdravujem, pan minister. Uz viete, ake zmeny budu pre mamicky na materskej a aka bude konecna vyska prispevku? Dakujem pekne za odpoved.

Jozef Mihál: Prebiehajú rokovania v parlamente, výsledná podoba zákonov (materské, rodičovský príspevok) bude známa začiatkom decembra.

Odpoveď 3.11.2010   13:54

Hana: Pri súbehu dôchodkov má byť suma valorizovaných dôchodkov krátená na polovicu,potom nebude mať každý dôchodca-dôchodkyňa zvyšený dôchodok o 14 eur, ale iba o 11,2 eur. Prečo ?

Jozef Mihál: Neviem odkiaľ máte túto informáciu.

Odpoveď 3.11.2010   13:54

dôchodkyňa: Pán Mihál. Prečo chcete dôchodcom znižovať životnú úroveň tým, že každému pridáte rovnakú sumu? Každý má právo na takú sumu, akú si percentuálne zaslúži. Tí, čo nikdy nerobili predsa do systému nič nedali, teraz chcete, aby dôchodci boli voči nim solidárni. Toto je žiaľ ožobračovanie dôchodcov.

Jozef Mihál: Dôchodca, ktorý má dôchodok 200 eur, bude mať o rok pridaných 14 eur. To by som ožobračovaním nenazýval.

Odpoveď 3.11.2010   13:53

eva: prosím, dokedy bude pán minister on-line? Neupresnili ste čas...

Jozef Mihál: Do 15.00

Odpoveď 3.11.2010   13:53

budúca dôchodkyňa: aký dôchodok dostávajú naši spoluobčania,ktorí nikdy nepracovali?

Jozef Mihál: Občan, ktorý nemá odpracovaných aspoň 15 rokov, nedostáva žiaden dôchodok, žije z dávok v hmotnej núdzi.

Odpoveď 3.11.2010   13:52

M.L.: Práve mi bol priznaný plný invalidný dôchodok. Do dôchodkového veku mám ešte 5 rokov. Potom mi bude dôchodok prepočítaný na starobný, tento môže byť nižší ako invalidný, keď už nebudem vôbec pracovať?

Jozef Mihál: Podľa zákona po dosiahnutí dôchodkového veku budete poberať buď vypočítaný starobný dôchodok alebo naďalej pôvodný invalidný dôchodok podľa toho, ktorého suma bude vyššia. Takže sa nemusíte obávať, žeby sa Vám dosiahnutím dôchodkového veku znížil dôchodok, to sa nestane.

Odpoveď 3.11.2010   13:51

Alica: Čo Vám urobili pracujúci dôchodcovia,že ím chcete siahnuť na ich zárobky,viete vôbec aké dôchodky majú ľudia, ktorí v tejto republike odpracovali 40 a viac rokov, dnes z toho nevyžijú,ak vládzu každy si ide ešte privyrobiť, tie peniaze dostávajú za prácu a je to vždy najnižšia mzda.

Jozef Mihál: Poberatelia starobných dôchodkov môžu pracovať bez obmedzenia aj naďalej. Zmyslom predčasných starobných dôchodkov je však nahradiť občanovi chýbajúci príjem za stratenú prácu krátko pred dosiahnutím dôchodkového veku, preto navrhujeme pozastavenie súbehu zárobkovej činnosti a poberania predčasných starobných dôchodkov. Ešte raz zdôrazňujem - predčasných starobných dôchodkov.

Odpoveď 3.11.2010   13:48

hana: Pán Mihál, prečo nezrušíte súbeh poberania platov a dôchodkov vo verejnej správe ? Poznám veľa dôchodcov, ktorí majú 65 až 70 rokov a stále chodia do práce.Títo ľudia sú už neproduktívni. Je to nespravodlivé voči vzdelaným mladým ľuďom a aj absolventom, ktorí sú nútení ísť za prácou do zahraničia.

Jozef Mihál: Pripravujú sa riešenia, v tejto chvíli je však predčasné hovoriť o detailoch.

Odpoveď 3.11.2010   13:47

agnesa: poberam predcasny dochodok ale dovrsil som 62 rokov a mam trvaly pracovny pomer v sukromnej firme, bude aj mne pozastaveny dochodok?

Jozef Mihál: Dňom kedy ste dosiahli 62 rokov, automaticky prestávate poberať predčasný starobný dôchodok a začínate poberať (riadny) starobný dôchodok. To znamená, že ak stále pracujete, budete môcť pracovať aj naďalej a popri tom poberať starobný dôchodok.

Odpoveď 3.11.2010   13:46

OBCAN: od 1.1.2011 sa valorizuju aj vysluhove dochodky?

Jozef Mihál: Otázka na rezort vnútra, resp. obrany.

Odpoveď 3.11.2010   13:46

daska: prečo chcete zdaňovať príspevok za opatrovanie, veď tým sa zníži príjem, už i tak sociálne slabých skupín, až o 20%... Nie je to neľudské? Čio na tom štát získa, nič oproti tomu, ako títo ľudia stratia

Jozef Mihál: Máte zlé informácie, príspevok za opatrovanie je - a naďalej bude - oslobodený od dane.

Odpoveď 3.11.2010   13:45

Katarína: Kedy plánujete zrušit súbeh predčasného dôchodku a zamestnania. Ďakujem

Jozef Mihál: Od 1.1.2011

Odpoveď 3.11.2010   13:44

Martin: dostanu vianocny doplatok aj poberatelia vdovskych a invalidnych dochodkov?

Jozef Mihál: Áno, dostanú.

Odpoveď 3.11.2010   13:44

Interman: Čo s Interom, pánko? Už ste zabudli?

Jozef Mihál: Na prakticky každom zápase Interu v piatej lige mužov ma môžete stretnúť.

Odpoveď 3.11.2010   13:43

janka orava: chcem sa opýtať ako je možné, že na vyplácanie výsluhových dôchodkov peniaze sú a nikomu nič neberiete/vojakom, policajtom/a pri rodičovskom príspevku viete hneď ubrať a hľadáte peniaze a výhovorky ako sa mamičkám nedá dať

Jozef Mihál: Výsluhové dôchodky sa budú systémovo riešiť na budúci rok. Na rodičovské príspevky nová vláda vyčlenila na rok 2011 sumu 351 miliónov eur, čo je o 79 miliónov viac, ako dala do rozpočtu na rok 2010 predchádzajúca vláda. Na doplatenie zvýšených rodičovských príspevkov aj v roku 2011 znižujeme výdavky ministerstva na tovary a služby o ďalších takmer 10 miliónov eur - šetríme a znižujeme náklady na chod úradov v prospech mamičiek.

Odpoveď 3.11.2010   13:40

beata: budu sa zvysovat aj invalidne a vdovske dochodky?

Jozef Mihál: K 1.1.2011 sa všetky dôchodky, vrátane invalidných a vdovských, zvyšujú o 1,8%. Napríklad dôchodok vo výške 200 eur sa tak zvýši o 3,60 eura. Od 1.1.2012 sa všetky dôchodky zvýšia o pevnú sumu, odhad hovorí, že to bude o 14 eur. Dôchodok vo výške 200 eur sa tak v roku 2012 zvýši o 14 eur.

Odpoveď 3.11.2010   13:38

Vanesa: Mám dve pracovné zmluvy.Od septembra som na predčasnom dôchodku, chcem ďalej pracovať ale len v jednej z firiem.Čo mám robiť, aby som mohla naďalej poberať dôchodok aj pracovať? Ďakujem.

Jozef Mihál: Ak chcete ďalej pracovať čo len v jednej firme, Sociálna poisťovňa Vám od marca 2011 pozastaví výplatu predčasného starobného dôchodku.

Odpoveď 3.11.2010   13:37

Martina: Nemate dojem ze vasimi experimentami a novym nevyhodnym systemom vypoctu dochodkov ozobracite este viac starodochodcov a invalidov? A co valorizacia?

Jozef Mihál: Práve naopak. Nový spôsob valorizácie dôchodkov, ktorý by mal byť platný od roku 2012, zvýhodní tých, čo poberajú dôchodky vymerané pred rokom 2004 (starodôchodcovia) a invalidov. Ich dôchodky sú omnoho nižšie ako priemerný starobný dôchodok. V roku 2012 by podľa súčasných odhadov mali byť všetky dôchodky zvýšené o 14 eur (420 Sk) - pamätá si niekto z dôchodcov, ktorí poberajú dôchodok povedzme 200 eur, z minulosti takéto zvýšenie?

Odpoveď 3.11.2010   13:33

Pavel: Kedy je najbližšie zvýšenie dôchodkov, o koľko percent u vyšších dôchodkov?

Jozef Mihál: Od 1.1.2011 sa všetky dôchodky zvyšujú o 1,8%

Najčítanejšie na Aktuálne.sk
Uplynulých 24 hodín na Aktuálne.sk