Návrat k jednej poisťovni môže predĺžiť čakanie na operácie

BRATISLAVA - Jedna veľká zdravotná poisťovňa na trhu by pravdepodobne predĺžila čakanie na operácie. Zdravotnícki analytici upozorňujú, na zákrok by si museli dlhšie počkať najmä poistenci súkromných poisťovní. Tí dnes podľa analýzy Health Policy Institute čakajú napríklad na operáciu kĺbov o päť mesiacov kratšie ako poistenci Všeobecnej zdravotnej.

Návrat k jednej poisťovni môže predĺžiť čakanie na operácie
Jedna poisťovňa môže predĺžiť čakanie na operácie. Zdroj:TASR

V marci na svoju operáciu čakalo na Slovensku približne 20-tisíc ľudí. Najviac čakateľov má VšZP - 16,3-tisíca poistencov. HPI vo svojej analýze k čakacím dobám podotkol, že v porovnaní s októbrom uplynulého roka tento počet na zozname stúpol o takmer polovicu.

Dana Gašparíková, hovorkyňa poisťovne, vysvetľuje nárast tým, že VšZP do zoznamu zaradila aj tých poistencov, ktorí sú na svoju operáciu perspektívne zaradení až do roku 2015. 

"Skutočný počet poistencov, u ktorých je už indikovaná operácia je omnoho nižší. V súčasnosti je to cca 7000 poistencov, čo predstavuje 0,2 percenta poistencov, ktorí sú na čakacej listine." Pripomenula, že VšZP má zo všetkých zdravotných poisťovní na Slovensku najviac poistencov (3,4 milióna, pozn. red).

Zhruba tritisíc poistencov má na čakačkách Dôvera. Tá oproti októbru zaznamenala nárast o asi 130 ľudí na zozname. Najmenšia poisťovňa Union mala v marci na čakacích zoznamoch 157 ľudí, v októbri 2011 to bolo 102 poistencov.

Čakalo by sa dlhšie

"Najmenej musia čakať poistenci Unionu," hovorí analytik INEKO Dušan Zachar. Podľa neho by sa to pri jednej poisťovni mohlo zmeniť. "V prípade vytvorenia jedinej štátnej zdravotnej poisťovne by na svoje operácie čakali dlhšie, keďže v súčasnosti je na čakacích zoznamoch najviac pacientov z VšZP, ktorí zároveň aj na zákroky najdlhšie čakajú."

"Existuje predpoklad, že pri jednej poisťovni by sa čakacie lehoty pohybovali na úrovni dnešnej VšZP, no s veľkou pravdepodobnosťou by rástli," poznamenal i Roman Mužik z HPI.

Poistenci VšZP na náhradu kolenného kĺbu aktuálne čakajú asi rok a pol. Poistenci Dôvery a Unionu čakajú o päť mesiacov kratšie. Podobne je to aj u výmeny  bedrového kĺbu. 

Šéf Lekárskeho odborového združenia Peter Visolajský si tento jav vysvetľuje aj tým, že za čakanie môže zloženie poistného kmeňa. "Napríklad Dôvera má kratšie čakačky ako VšZP, keďže má najzdravších ľudí a takmer žiadnych dôchodcov." Práve seniori podstupujú výmeny kĺbov najčastejšie.

Predlžuje sa doba?

Čakacie doby sa podľa HPI pri niektorých výkonoch od roku 2008 predlžujú. Napríklad na bedrový kĺb pacienti v porovnaní s rokom 2008 čakajú dlhšie o 40 dní dlhšie. Dlhšie o štyri týždne sa čaká aj na operácie šedého zákalu. 

Či sa predlžuje doba čakania všeobecne u všetkých výkonov, Úrad pre dohľad zdravotnou starostlivosťou nevie. "Nie je možné to zo strany úradu relevantne potvrdiť, pretože takéto analýzy neboli doteraz úradom vykonané," povedala hovorkyňa ÚDZS Radoslava Muchová.

Pokiaľ ide o jednotlivé zdravotné poisťovne, najviac sa podľa analytikov čakacia doba predĺžila v Dôvere, najmenší nárast zaznamenala VšZP. 

Kto za to môže?

Muchová pripomenila, že čakanie spôsobujú napríklad kapacitné možnosti nemocníc či finančné možnosti poisťovní.

"Tiež nezáujem pacienta absolvovať daný výkon u iného poskytovateľa aj za cenu skrátenia doby čakania, prípadne neinformovaním zo strany zdravotnej poisťovne o tejto alternatívnej možnosti, ale aj celkovo starnutím populácie a pribúdaním poistencov s uvedenými diagnózami."

Lekári v prípade čakačiek zvyknú pripomínať, že sú výsledkom nedostatku peňazí od poisťovní. "Balík financií nepokrýva reálnu potrebu v danom momente," hovorí Visolajský. Poisťovne v prípade zoznamov zasa tvrdia, že peniaze na hospitalizáciu majú pripravené, no čakanie predlžujú nemocnice, a to pre nedostatočné kapacity alebo pre nedostatočný manažment pacientov.

Podľa Visolajského môžu ale za dlhé čakanie na operácie poisťovne. "Poisťovňa by mala mať prehľad, kde má svojho poistenca poslať na operáciu, aby nečakal. Ak Bratislavčan čaká dva roky na operáciu v Bratislave, prečo mu poisťovňa nenájde lepší termín v Nitre alebo inde."

Čo by skrátilo dobu?

Podľa Zachara by dobu čakania na výkon skrátila napríklad väčšia intenzita súťaže medzi poisťovňami či vstup nových hráčov na trh.

"Takisto rozdelenie VšZP na viac častí a ich privatizácia, privatizácia nemocníc, meranie kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti, definovanie základného balíka a podobne," povedal.

Podľa Mužika by to bolo zasa stanovenie zákonného nároku, nastavenie pravidiel tvorby a vedenie čakacích zoznamov, a účinná regulácia. "Napríklad stanoviť časové limity pre jednotlivé zákroky a aj ich dodržiavať," dodal.

Stanislava Harkotová

Redaktorka
 

Diskusia

Ako vnímate problémy s čakaním na operácie?

Najčítanejšie