26°

Prehánky
Slovensko

Školstvo rozhoduje o ťažiskových zákonoch a Čaplovič má odísť

BRATISLAVA - Snem vládnej strany podľa všetkého prinesie zmeny na ministerských stoličkách, vrátane tej školskej. Ak by šéf školstva Dušan Čaplovič skutočne opustil pozíciu ministra, odišiel by v čase, kedy sa v jeho rezorte rozhoduje o kľúčových zákonoch.

Školstvo rozhoduje o ťažiskových zákonoch a Čaplovič má odísť
V školstve chýba priorita, myslí si expertka. Zdroj:SITA/Diana Černáková

Jeho miesto by mal podľa všetkého zaujať štátny tajomník ministerstva financií a digitálny líder vlády Peter Pellegrini. Čo sa od nového ministra očakáva?

Prečo prepadli? Minister prejavov a prekvapenie, ktoré sklamalo

Bývalý šéf školstva a poradca INEKO Eugen Jurzyca tvrdí, že pokiaľ by sa zmena ministra naozaj udiala, ten by mal začať dávať na objektívne dáta a analýzy. 

"Mal by sa viac spoliehať na to, že informovaný rodič a študent si vyberú kvalitnejšiu školu, a že kvalitné údaje mu v tom pomôžu viac než Akreditačná komisiu či školská inšpekcia," komentuje.

Podľa Jurzycu by nový minister mal napríklad rozbehnúť pripravené Testovanie 5. "Umožní tak rozlíšiť, ktoré základné školy sú najslabšie a pomôcť im napríklad stážami učiteľov z najlepších škôl. Mal by spojiť databázy Testovania 9 a výsledkov maturít, dostal by tak lepší obraz o kvalite stredných škôl a tu - na rozdiel od základných škôl - by mal pomôcť finančne tým efektívnejším."

Ako pripomína, tieto výsledky by mali byť verejné.

Zmena kultúry zmien

Zuzana Zimenová, ktorá sa venuje témam spojeným s reformami vzdelávania, hovorí, že nový minister by mal zmeniť kultúru presadzovania zmien na školách.

"Minister Čaplovič totiž o zamýšľaných zmenách neinformuje včas ani školy, ani rodičovskú verejnosť, ale rovno ich presadzuje konkrétnymi novelami," tvrdí. Podľa jej slov sú dnes školy vydané napospas svojvôli ministra školstva a jeho byrokratického aparátu.

"Toto by mal nový minister zaraziť," komentuje Zimenová. 

Zdroj: Aktuálne.sk

Odísť v kľúčovom čase

"Bojím sa jednej veci. Že príde nový minister a bude sa tváriť, že so všetkým začína. Tým sa procesy, ktoré by mali nastať, len natiahnu, tvrdí bratislavský učiteľ Vladimír Crmoman, "Určite by som čakal, že konečne otvorí verejnú diskusiu o tom, čo treba v školách zmeniť."

Reportáž z rómskej školy: Bez papučiek a jednou nohou na úteku

Pedagóg pripomína, že mediálna debata o výmene ministra prichádza v čase, kedy má ministerstvo ukázať päť novelizácií v najdôležitejších školských zákonoch. "Ide o prelomovú situáciu a práve v tomto momente má byť odvolaný minister? O čo ide, chcú alebo nechcú zmeny?" pýta sa.

Navyše, podľa Crmomana nie je jasné, čo chce vlastne rezort v zákonoch meniť.

"V demokratickej spoločnosti je nemysliteľné, aby rezort pripravoval novely piatich ťažiskových zákonov natoľko utajene, že nikto zatiaľ netuší, čo školy o rok čaká," poznamenala Zimenová.

Čo je priorita?

Ak by sa podľa Crmomana mali diať zmeny, tak nie len tie účelové. "Pretože s tým sa v školstve stretávam od začiatku. Deje sa len presúvanie peňazí, prinesie sa niečo, čo sa tvári ako zmena, ale v skutočnosti o zmenu nejde."

Aj preto by si mal nový minister zadefinovať, čo je pravou prioritou. Ako podotkla Zimenová, buď sa rozhodne, či je to modernizácia školského systému, alebo celková zmena prístupu k deťom a ich učiteľom.

Ak sú z detí väzni, nemôžu vytvoriť slobodnú spoločnosť

"Tieto dva princípy do seba totiž často narážajú, dokonca neraz môžu pôsobiť proti sebe, preto by mal mať minister školstva konečne jasno v tom, čo je jeho reformná priorita, " myslí si. 

Zdroj: SITA/Gabriel Kuchta

Vzťah žiak - rodič - štát

Podľa Jurzycu sú momentálne pre kvalitu vzdelávania kľúčové rozhodnutia o financovaní škôl, ktoré sa robia najmä na základe intuície, expertných a "expertných" názorov. "Minister Čaplovič dáva jednoznačne prednosť názorom záujmových skupín pred analýzami objektívnych dát," tvrdí.

Príkladom je deklarovaná podpora takzvaným perspektívnym stredoškolským odborom, aj keď oficiálne údaje podľa analytika jasne preukazovali, že ide o odbory s mimoriadne vysokou absolventskou mierou nezamestnanosti.

"Strategicky dôležitou otvorenou otázkou nášho školstva je aj to, do akej miery má o vzdelávaní rozhodovať žiak, študent a rodič a do akej miery štát," uzatvára Jurzyca, ktorý pripomína, že súčasný minister silne zastáva pozície štátu.

Stanislava Harkotová

Redaktorka
 

Diskusia

Kedy sa podľa vás pohne školstvo vpred?