Volebné bilbordy politických strán. Kvalita aj úsmev na rozlúčku

BRATISLAVA – Tváre, symboly, logá, citáty aj slogany. To všetko na nás hľadí z bilbordov, ktorými sa politické strany prihovárajú voličom. Ako to vlastne zvládli? Bilbordovú volebnú kampaň zhodnotil pre portál Aktuálne.sk skúsený odborník na reklamu Igor Brossmann.

Volebné bilbordy politických strán. Kvalita aj úsmev na rozlúčku
Bilbordy už patria medzi osvedčené prostriedky predvolebného boja. Zdroj:Plus JEDEN DEŇ/Michal Smrčok

Ako upozornil, bilbordy majú svoje plusy aj mínusy. Výhodou je, že sú stále na očiach, „nedajú sa vypnúť“, no ich nevýhodou je pomalosť.

Keďže sa pripravujú aj niekoľko týždňov či mesiacov vopred, nemenia sa a nereagujú na aktuálny vývoj udalostí. Preto niekedy môžu pôsobiť komicky. Ako sa s tým vyrovnali jednotlivé politické strany?

SMER-SD

Zdroj: Plus JEDEN DEŇ/Michal Smrčok
Strana na čele s premiérom Robertom Ficom stavila v rámci kampane na známe tváre svojich predstaviteľov a heslá ako: Robíme pre ľudí a Chránime Slovensko.

Smer podľa Brossmanna už dlhodobo ide na istotu a robí to veľmi profesionálne. To znamená, že neriskuje. Nezožne síce extrémne zisky, no ani veľké straty.

„Je to štandardná povinná jazda, ktorú robia profesionálne so všetkým, čo k tomu patrí. Kvantitou vyvažujú kvalitu, ale v dobrom zmysle slova,“ zhrnul odborník.

#SIEŤ

Biele pozadie, biele košele, vyhrnuté rukávy a familiárne zdrobneniny mien. Slogany ako: Ani euro schránkovým firmám, Dobrý štát slúži ľuďom či Hmotná zodpovednosť politikov. To sú zbrane, s ktorými vytiahla do boja nová strana #Sieť.

Experta však ich volebné bilbordy až tak nenadchli. „Je vidieť, že tí ľudia sú doma na internete a sociálnych sieťach, ale 3D-svet a bilbordy sú pre nich španielska dedina,“ uviedol.

Hlavne na začiatku vládol podľa neho vo vizuálnom štýle tejto strany totálny chaos. „Bola to čistá katastrofa, ale v posledných mesiacoch sa už zlepšili a spravili výrazný krok vpred. Dajú sa už identifikovať. Je vidno, že sa veľmi snažia zlepšiť, a to je sympatické,“ posúdil expert.

KDH

Zdroj: TASR - Oliver Ondráš
Matka s dieťaťom v náručí a nápis Slovensko, aké bude? Predseda strany Ján Figeľ a heslo: Slovensko, bezpečný domov, spokojné rodiny. Aj taká je bilbordová ponuka KDH.

„Je to štandard zamrazený niekde v roku 1998. Nič nepokazia, ani neprekvapia. Tvrdošijne robia dokola to isté, ale to je vlastne odlišnosť ich značky. Môže byť,“ zhodnotil Brossmann.

Ako dodal, pre kampaň je kľúčovou vecou to, či je uveriteľná, a v tomto ohľade bilbordy kresťanských demokratov úlohu splnili.

MOST-HÍD

Zdroj: Plus JEDEN DEŇ/Michal Smrčok
Strana Most-Híd postavila do popredia svojho šéfa Bélu Bugára a bývalú ministerku Luciu Žitňanskú. Ich tváre sú v rohu, na tmavom pozadí svietia nápisy: Bez sedliackeho rozumu sa nám gazdovstvo zrúti, Ak rezignujeme na rozumnú politiku, všetci sme nahratí, Schránkové firmy treba riešiť s rozumom a od počiatku či Problém s korupciou pri eurofondoch je vážny.

Dôraz na slová „gazdovstvo“, „nahratí“, „počiatku“ či „vážny“ pritom šikovne odkazuje na Radoslava Procházku, ktorý sa pasoval za „gazdu“ Slovenska, na tajné „nahrávanie“ Igora Matoviča, či na členov vlády Jána Počiatka a Ľubomíra Vážneho.

Podľa Brossmanna je bilborodová kampaň Mostu-Híd najlepšia. Pri tejto strane pritom nie je kľúčová „značka“, ale človek, teda Béla Bugár.

„Keby bol v akejkoľvek strane, bude to fungovať, lebo práve Béla Bugár je tá značka. Začínal ako predstaviteľ Maďarov, no dnes má obrovský elektorát aj medzi Slovákmi a tými, čo si povedia: Je to perfektný chlapík, škoda, že je Maďar,“ pripomenul Brossmann.

Bilbordovú kampaň Mostu-Híd zhodnotil ako dobre odvedenú, vysoko profesionálnu prácu s dobrou grafikou. „Klobúk dole. Vyťažili z toho maximum,“ pochválil ju.

SNS

Národniari zahrali na osvedčenú národnostnú nôtu a vlastenectvo, ale vyvarovali sa toho, aby to skĺzlo k agresivite a neznášanlivosti, ako sa to stávalo v minulosti.

Vystačili si s tvárou predsedu Andreja Danka a nápismi: Milujme, budujme a chráňme našu vlasť! Naša vlasť si zaslúži viac! Už nie vľavo, ani vpravo, spolu vpred! či Hrdo, odborne, slušne!

Ich snahu ocenil aj Brossmann, podľa ktorého je SNS veľmi silnou značkou. Tá je oveľa silnejšia ako samotní predstavitelia. Toto tvorcovia bilbordov vhodne využili. Logo strany je veľké, k tomu pridali nejaký „patetický slogan“.

„Je to silný odkaz pre voličov, bez ohľadu na to, kto je na bilborde. Z hľadiska svojej cieľovej skupiny to spravili veľmi profesionálne. Dali najavo, že sú tu, že existujú,“ analyzoval expert.

OĽaNO-NOVA

Obyčajných ľudí a nezávislé osobnosti na bilbordoch zastupuje najmä predseda Igor Matovič, ktorý voličom predstavuje ďalších kandidátov. „Vždy na vašej strane,“ hlásajú nápisy.

Podľa Brossmanna je kampaň OĽaNO rovnako autentická, chaotická, regionálna a amatérska ako samotná strana. „Sú presne takí, sedí to k DNA ich značky,“ zdôvodnil.

Veľkej chyby sa údajne dopustili na začiatku, keď sa na jednom bilborde spolu ukázali Matovič s Danielom Lipšicom, čo nevyznelo presvedčivo. Potom sa však zlepšili.

SaS

Aby sa doma oplatilo pracovať, podnikať a žiť. To je hlavný motív bilbordovej kampane strany Sloboda a solidarita. Heslo liberáli doplnili portrétmi jednotlivých predstaviteľov.

Pozitívom týchto bilbordov je podľa Brossmanna výrazná modrá farba pozadia, vďaka ktorej sa odlíšili a sú ľahko identifikovateľní. Pokiaľ je tam vyobrazený predseda strany Richard Sulík, na jeho voličov to určite zaberie.

„Snažia sa však ukázať aj ostatných, čo v strane zostali. V rámci toho, čo môžu, je to taký slušný priemer,“ skonštatoval Brossmann.

SDKÚ

Uprostred bilbordu veľké tváre kandidátov a cez to nápis: Ja som SDKÚ. Takú stratégiu zvolila strana, ktorú postupne opustili všetci známi ľudia a hrozí jej volebné fiasko.

Bilbordy s tvárami tých, čo v strane zostali, Brossmann považuje za grotesku. „Akoby si uvedomili, že sa potápajú, a tak svojim voličom chceli ešte venovať úsmev na rozlúčku,“ opísal dojmy odborník na reklamu. „Tých ľudí, čo sa tam nechali odfotiť, mi je ľúto.“

Z komunikačného hľadiska vyzdvihol akurát heslo „SDKÚ bez Fica“, čo je jasná, stručná, zrozumiteľná a jednoznačná správa.

„Od strany, ktorá prakticky končí, je to však málo autentické. Znie to, ako by mravec hrozil slonovi: Tras sa, idem ťa rozdupať!“ poznamenal.

Ostatné strany

Zostávajúce politické strany, ktoré nemajú toľko peňazí, ani také silné postavenie či tradíciu, musia podľa Brossmanna na seba niečím upozorniť, a preto sa snažia vymyslieť čosi originálne.

Až do krajnosti to údajne priviedla nová strana TIP, ktorá stále mení prístup. „Sú veľmi nekonzistentní, no nič iné im nezostáva, len to skúšať. Zatiaľ im to však príliš nejde. Skáču z jedného extrému do druhého,“ vysvetlil Brossmann.

Ministerstvo kultúry zasahuje do predvolebnej kampane, čertí sa Simon

Zvláštny je podľa neho i postoj novovzniknutej strany Šanca s predsedníčkou Evou Babitzovou. Brossmannovi pripomína známy vtip o Columbovej žene (manželke obľúbeného detektíva z televízneho seriálu), o ktorej sa len rozprávalo, ale nikto ju nevidel.

„Podobne je to aj tu. V kampani tu máme predsedníčku strany, ktorú ešte asi nikto nepočul prehovoriť,“ zažartoval Brossmann.

Ak by mal však porovnať prebiehajúcu bilbordovú kampaň s tými predošlými, zvýraznil by to, že je pomerne autentická a uveriteľná.

„Vo volebnej kampani nejde o to, aby bola nápaditá. To nie je zábavný program, ani cirkus. Ide o predstavovanie ľudí, ktorí chcú vašu dôveru, aby mohli spravovať túto krajinu. Nie je až také dôležité, aký zábavný je ten cirkus. Dôležitejšie je, či tomu cirkusu ľudia uveria,“ uzavrel Brossmann.

Radovan Krčmárik

Redaktor
 

Diskusia

Ktorá strana má najlepšie bilbordy?

Najčítanejšie

Reklamné správy