26°

Búrky
Slovensko

Zelené fiasko? Slováci elektromobily nechcú, tento rok nezaregistrovali jediný

BRATISLAVA – Ako sa zdá, zeleným riešeniam sa zatiaľ pod Tatrami príliš nedarí. Vozidlá na elektrický pohon síce už vyrábajú viaceré automobilky, no na slovenských cestách tento rok zatiaľ podľa Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) nepribudlo ani jediné. Vlani len jedno.

Zelené fiasko? Slováci elektromobily nechcú, tento rok nezaregistrovali jediný
Slováci si tento rok neregistrovali ani jediný elektromobil. Vlani jeden. Zdroj:TASR

Neplatí to však pre všetky s ekológiou spojené pohony. Z roka na rok sa napríklad viac darí hybridom. Záujem o ne do júla roku 2013 vzrástol o 81,4 percenta. V skutočných číslach ide však stále len o desiatky skutočných vozidiel. Minulý polrok si tak vodiči zaregistrovali 27 kusov, tento rok len necelých 50.

Elektromobily sa však z miesta nepohli. „Čisto elektrické vozidlo v tomto polroku nebolo zaregistrované žiadne oproti jednému vozidlu za rovnaké obdobie 2012,“ hovoria štatistiky ZAP.

Skútre sú nedostatkový tovar. Sklady sú prázdne, záujem o ne raketovo rastie

Od kúpy „zelených“ áut odrádza najmä ich omnoho vyššia cena v porovnaní s benzínovými, dieselovými, ale aj hybridnými motormi. Druhou výraznou prekážkou je krátky dojazd a s ním spojená slabá infraštruktúra nabíjacích staníc na Slovensku.

Dobíjacích staníc je zatiaľ málo

„Podľa našich informácií je na Slovensku momentálne nainštalovaných 15 nabíjacích staníc, z toho 8 verejných,“ opísal aktuálnu sieť hovorca ministerstva hospodárstva Stanislav Jurikovič.

O jednociferných číslach zatiaľ hovoria aj v Západoslovenskej energetike (ZSE), ktorá testuje tri druhy takýchto „nabíjačiek“. Chce totiž zistiť, ako sa správajú zákazníci, a ktorý spôsob dobitia je najviac využívaný.

„Ide o domáce (súkromné) nabíjacie stanice, stanice na poloverejných priestranstvách a verejne dostupné nabíjacie stanice. Prvého typu máme spolu v súčasnosti v prevádzke šesť kusov, druhého dva a  úplne verejne dostupná je jedna rýchlonabíjacia stanica,“ opísal pre Aktuálne.sk aktuálne zdroje Peter Ševce zo ZSE.

Ako však sám dodáva, nie sú jedinými, kto podobné zariadenia inštaluje. Jedno má napríklad aj petržalské nákupné centrum Aupark vo svojich podzemných garážach. ZSE tiež zvažuje ďalšie rozširovanie, pri súčasnom dopyte je však nabíjačiek dosť.

Nemci plánujú milión

Len pre porovnanie, naši susedia z Rakúska si môžu svoj elektromobil dobiť na viac ako troch tisíckach staníc, pričom najlepšiu infraštruktúru má Dolné Rakúsko s 1,3-tisíckami „nabíjačiek“.

K rozvoju tohto pohonu pritom aktívne prispieva aj tamojší biznis. Reštaurácie či hotely návštevníkom ponúkajú dobitie k jedlu či ubytovaniu zadarmo.Veľké plány s elektromobilmi majú aj Nemci. Do roku 2020 ich chcú na cestách milión.

Nemci sa už dokonca pustili do podpory elektropohonu vo veľkom. Ambiciózne plány však zatiaľ nevychádzajú ani tam. Do roku 2020 počíta Berlín na cestách s približne miliónom vozidiel na elektrinu, v máji 2013 ich však bolo len okolo sedemtisíc.

Vláda Angely Merkel nalieva peniaze aj do výskumu a vývoja tohto odvetvia. Celkovo už investovala 1,5 miliardy eur a elektromobily chce sprístupniť aj úľavami na daniach. Slovenská vláda zatiaľ nad podobnými opatreniami len uvažuje.

Podpora štátu?

„Ministerstvo hospodárstva zatiaľ nemá zadefinované žiadne podporné nástroje na tento druh pohonu, avšak považuje túto agendu za jednu z priorít,“ povedal pre Aktuálne.sk hovorca Jurikovič. Rezort v spolupráci s odborníkmi preto pripravuje Stratégiu rozvoja elektromobility.

Na nízke výdavky na vývoj a výskum v tejto kapitole upozorňuje aj šéf Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák. Dodáva, že „Slovensku má nerozvinutú výskumnú základňu automobilového priemyslu.“

Vinu však nedáva len štátu. Svoj diel totiž nesú aj samotní Slováci, ktorí sú podľa odborníka málo citliví na ekologické novinky a prijímajú ich len veľmi pomaly.

„Význam elektrickej mobility vo svete dlhodobo vzrastá. Vo viacerých krajinách sa pripravujú národné politiky zohľadňujúce alternatívne pohony, realizujú sa pilotné projekty a dochádza k integrácii elektromobility do dopravných stratégií. Slovensko žiaľ v tomto vývoji zaostáva za lídrami a okolitými krajinami,“ myslí si Palčák.

Nabíjačka na doma

Elektromobily aj napriek spomínaným problémom, prinášajú aj pozitíva. Nulové emisie či tichší chod by mohli prispieť k vyššej kvalite životného prostredia v mestách, aj komfortu obyvateľov. Pozitíva by elektroautá mohli priniesť aj štátu, keď znížia jeho závislosť od fosílnych palív a podporia jeho ekonomiku a priemysel.Odborníci nečakajú elektrodominanciu. Viesť budú stále spaľovacie motory.

Príliš veľké ilúzie si však odborníci VÚD o elektromobiloch nerobia. Odhadujú, že dominantné postavenie si aj naďalej v najbližších desaťročiach udržia spaľovacie motory. Zákazník sa však podľa nich už bude môcť rozhodnúť aj pre alternatívne formy pohonu.

Tí, ktorým sa však na zlacňovanie a podporu od štátu čakať nechce, a majú potrebné financie, si môžu nainštalovať nabíjačky aj doma.

„Pokiaľ má zákazník záujem nainštalovať si súkromnú nabíjaciu staničku doma, napríklad v garáži, vieme mu ju zabezpečiť,“ tvrdí Ševce zo ZSE. Keďže inštalácia je jednoduchšia, je aj cenovo dostupnejšia. Pohybovať sa môže od 500 do 1500 eur. Zdražieť ju však môžu náklady na prípadné „dotiahnutie“ káblov do lokality.

Ondrej Kubovič

 

Diskusia

Kúpili by ste si elektromobil, keby boli nabíjačky bežne dostupné?