Neviete čo s peniazmi? Kúpte si vesmírny bilbord, neoľutujete

BRUSEL – Reklamu umiestnenú na obežnej dráhe uvidí celý svet, bohužiaľ o tom ale najskôr vôbec nebude vedieť. Možnosť zaplatiť si časť prvej reklamnej plochy vo vesmírne existuje. Traja doktorandi z univerzity v belgickom meste Lovaň totiž prišli s netradičným nápadom, ako zaistiť financovanie projektu, v rámci ktorého plánujú v roku 2016 vypustiť na obežnú dráhu svoj miniatúrny satelit. Povrch družice projektu CubeSet, ktorá bude mať približne veľkosť papierovej krabice na mlieko, ponúkajú ako plochu pre reklamu firmám či jednotlivcom, ktorí chcú do vesmíru poslať svoj vlastný odkaz.

Neviete čo s peniazmi? Kúpte si vesmírny bilbord, neoľutujete
Študentské CubeSat sa do vesmíru najčastejšie dostávajú spolu s klasickými družicami, pokiaľ nie je plne využítá kapacita nosnej rakety. Zdroj:www.tyden.cz

,,Zatiaľ sme predali asi sedem percent plochy družice. Keby sme ju zaplnili celú, získame milión eur,“ povedal jeden z autorov projektu družice Tjorven Delabie.

Družice konceptu CubeSat, ktorých bolo vypustených už viac než sto, sú súčasťou projektu, ktorý spustila  v roku 1999 Polytechnická univerzita v Kalifornii. V súčasnosti sa na ňom podieľa viac než 60 univerzít a vysokých škôl po celom svete. Prostredníctvom projektu získavajú študenti skúsenosti a vedomosti, ktoré by mohli oceniť firmy zaoberajúce sa vývojom a výrobou leteckej techniky.

Príklad hodný nasledovania. Francúzske mesto Grenoble odstráni z ulíc všetky reklamné plochy

Družice majú štandardný tvar. Základom je kocka, ktorej hrana má približne 10 centimetrov. Satelit niekedy tvoria dva alebo tri tieto základné prvky. ,,Malé rozmery majú veľký význam, stavba i vysielanie na obežnú dráhu sú omnoho lacnejšie,“ upozornil Delabie. Nízka cena, ktorá sa podľa neho pohybuje okolo 100-tisíc eur, ako aj malé rozmery, umožňujú výrobcom viac riskovať a používať najnovšie technológie.

,,V podstate vlastne dokážeme to isté, čo tradičné družice,“ poznamenal Delabie. Úspešná misia však potrebuje viac, než len postaviť samotný satelit a dopraviť ho na obežnú dráhu. Je potrebné tiež zriadiť pozemnú riadiacu stanicu, vypracovať a financovať zmysluplný projekt. ,,Pokiaľ vyberieme viac, než bude potrebné, chceme financovať ďalšie projekty, rozšíriť vesmírny výskum našej univerzity,“ plánuje Delabie.

Bratislava brojí proti vizuálnemu smogu. Nelegálne bilbordy označuje nálepkami

Študentské CubeSat sa do vesmíru najčastejšie dostávajú spolu s klasickými družicami, pokiaľ nie je plne využítá kapacita nosnej rakety. Niektoré štarty sú ale značne netradičné, napríklad z ponorky. Jednu z družíc doslova vhodila do vesmíru robotická ruka ISS.

Aj tak však nejde o lacnú záležitosť. Belgickí študenti si ale všimli, že jeden zo satelitov sa podarilo financovať pomocou tzv. crowdfungingu, a to cez webové stránky KickStarter. Tam môžu ľudia sami prispieť na projekty, ktoré ich zaujímajú. Môžu navyše premýšľať o vlastnom vylepšení.

,,Okrem snahy zohnať peniaze sme hľadali niečo, čo by zvýšilo povedomie o výskume, ktorý robíme na univerzite a o vesmírnom výskume ako takom,“ vysvetlil Delabie. Ich nápad nazvaný SpaceBillboard umožňuje  zapojiť okrem jednotlivcov aj spoločnosti.

Reklamu v stredových pásoch bratislavských ciest nahradí zeleň

,,Skúsili sme sami osloviť nejaké firmy v Belgicku, aby sme zistili, či by bol o tento nápad záujem. A reakcia bola obvykle veľmi priaznivá. Priaznivá reakcia ale neznamenala, že by sme si hneď našli sponzora,“ poznamenal. Často vraj záležalo na konkrétnom človeku, s ktorým sa im v dotyčnej firme podarilo hovoriť.

,,Ukázalo sa, že firmy, ktoré peniaze poskytnú, chcú často ukázať svoju otvorenosť inováciám a ochotu opustiť poznané cesty,“ poznamenáva Delabie. Medzi sponzormi tak už teraz figuruje významná nadnárodná softwarová spoločnosť, veľká belgická energetická firma, ale napríklad aj mobilný operátor, ktorý chce do vesmíru poslať mená víťazov svojej zákazníckej súťaže.

Zdroj: www.tyden.cz

Aktuálne.sk
 

Diskusia

Čo si o tejto vesmírnej reklame myslíte vy?