Chcete svojho kandidáta ako prezidenta? Pohnite sebou

PRAHA/BRATISLAVA - "Ja som spokojný vo svojej práci, ambície odísť na Hrad nemám," hovorí Robin Čumpelík. V jeseni sa podpísal českému rezortu vnútra. Ako navrhovateľ kandidátky Táni Fischerovej. Dnes je súčasťou jej prezidentskej kampane, ktorá namiesto bilbordov roztrúsila po krajine aktivistov. Politológovia tvrdia, že je bežné, keď kandidáti vymýšľajú nové formy ako uloviť voliča. Lenže má to zádrheľ. Fischerovej kampaň "loví" Fischerovú.

Chcete svojho kandidáta ako prezidenta? Pohnite sebou
Česká herečka, aktivistka a exposlankyňa namiesto reklamy stavila na voliča. Zdroj:Stanislav Miler

"Neorganizujeme vôbec nič. Celá kampaň je v rukách ľudí. Čo neurobili, to nie je," tvrdí Robin. Voličov dnes spája len jedna vec - osobnosť kandidáta. A aby sa ich kandidát dostal tam, kde ho chcú vidieť, musia sebou pohnúť.

"Má to jednu základnú myšlienku a síce, aby ľudia pochopili, akú silu má ich hlas a že si za ním musia stáť," povie a vyratúva silné momenty. Tvorivosť ľudí má rôzne podoby, od vymýšľania a distribúcie plagátov cez rodinné koncerty v metre po diskusie "o nej bez nej" a happeningy pre okoloidúcich.

"Deje sa to, že ľudia už nečakajú, že za nimi príde nejaký guru," myslí si Robin.

Kampaň za 3000 eur

A tak sa stalo, že kampaň, za ktorú protikandidáti platia ťažké milióny, stála Fischerovú, ktorej jedinú prezentáciu tvoria povinné diskusné jazdy v médiách či besedy s občanmi, 80-tisíc Kč (cca 3100 eur). Ak si myslíte, že jej ju zasponzorovala nejaká podnikateľská skupina, omyl. Aj tu hrá rolu volič. Chce ju volič za prezidentku? Nech ju podporí v zbierke, ktorá má strop - od haliera po 10-tisíc Kč (417 eur).

Európu očarili etickí bankári. Skôr či neskôr sa objavia aj u nás

To, že nebude zháňať financie na kampaň, oznámila Fischerová hneď v jej úvode. Svoj postoj okomentovala tým, že to chce skúsiť bez "moci peňazí", a že postoje či minulosť kandidátov, ktorí sú verejne známi, budú aj tak prepierať médiá. V tomto duchu ju na oficiálnu kandidátku pretlačila petícia. 

Aj tá sa zaobišla bez brigádnikov a reklamy. Česi si spontánne odovzdávali listiny od nákupných centier po prostriedky verejnej dopravy, zakladali kontaktné miesta a sieti dobrovoľníkov sa spolu s podporou Strany zelených podarilo - takpovediac o päť minút dvanásť - vyzbierať viac ako 72-tisíc podpisov.

Aj takto môže vyzerať kampaň...

Sloboda len zo svedomia

Známa herečka je jedným z kandidátov, ktorí síce dostávajú nálepku utopisti či zasnívaní idealisti, na druhej strane je v Česku synonymom pre morálku a pravdu.

"Slobodný je iba ten človek, ktorý čerpá zo svojho svedomia. To je pravá sloboda," hovorí možná česká prezidentka. Prieskumy verejnej mienky však na heslá o pravde a čestnosti veľmi nie sú a ľudia v nich odovzdávajú hlasy straníckym favoritom. "Ľudia sú mnohokrát ovplyvňovaní tými, ktorí hovoria, že nemám žiadnu šancu a že ich hlasy prepadnú, čo nie je pravda," podotkne s tým, že sa uvidí, aké množstvo ľudí prijalo tento typ manipulácie.

Líder revolúcie na Islande: Korupcia mala dlho tvár nevinnosti

Čo však v prípade, že si ju Česi "ulovia"? "Potom nastane tá hlavná práca na zmene pomerov." Občianska kandidátka je známa napríklad svojou obhajobou sociálnej trojčlennosti, družstevníctva masarykovského Československa či miestnych mien. Dané pojmy dnes citujú skôr alternatívne prúdy, ako oficiálni ekonómovia.

Fischerová v tom vidí dôvod v obmedzenom myslení. "Pretože mainstreamoví ekonómovia sú z jednej školy, majú jeden názor a nič iné ich nezaujíma. Ich svet je nefunkčný a sami nevedia ako z krízy von. Časť z nich sa pridá, časť bude bojovať za svoje vlastné postavenie a výhody."

Pravidlá hry

To, ako nakoniec dopadne kampaň bez kampane, ukáže tento víkend. Slovenskí politológovia si ale myslia, že tento typ kandidáta dnes nemá v boji o kreslo hlavy štátu šancu. "Možno je to dobrý a sympatický nápad, ale obávam sa, že súčasná spoločnosť ho neocení," hovorí politológ Tomáš Koziak.

Ak má kandidát podľa neho seriózny záujem získať funkciu, musí vraj pristúpiť na zaužívané pravidlá. "V kampani sa vždy  objaví niekto, kto sa odlišuje. Priebeh volieb je však už ustálený. Ide o pravidlá hry, ktoré ak kandidát nedodrží, ide z kola von," podotýka politológ Miroslav Kusý.

Pravidlá hry pritom najčastejšie určujú strany alebo lobistické skupiny, ktoré voličom vyberú koho voliť a ochotne ho zafinancujú. A práve s touto skutočnosťou zvádzajú občianski kandidáti nerovný súboj.

Lenivosť

Heslo "ak chcete tohto kandidáta, urobte pre to niečo", podľa Koziaka voličom neučaruje. Dôvod je prozaický - ich pasivita. "Aktuálne nastavenie publika nepustí. Ak bežnému človeku, rozmaznanému masovou kultúrou, neprinesiete informáciu rovno na tácke, sám od seba ju nebude vyhľadávať," hovorí.

Podľa neho má však kampaň, ktorú nemôžu spájať s finančnými skupinami, istý politický kapitál. "Čestná kampaň je vec, s ktorou môže ešte naložiť v budúcnosti pri inej kandidatúre."

Stanislava Harkotová

Redaktorka
 

Diskusia

Čo si myslíte o kampani typu "volič, buď aktívny"?

Najčítanejšie