Vo Volkswagene sa nedohodli. Zamestnanci vstúpia do ostrého štrajku

BRATISLAVA - Kedže nedošlo k dohode medzi Modernými odbormi Volkswagen a vedením VW SK, v utorok 20. júna o 6.00 h sa začne ostrý štrajk. Potvrdil to predpoludním predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský. Právo na štrajk, ako nástoj na ochranu svojich ekonomických a sociálnych záujmov zaručuje zamestnancom Ústava SR.

Na snímke zľava podpredsedníčka Moderných odborov Volkswagen Jolana Julkeová, vpravo predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský a predseda Moderných odborov Volkswagen v Martine Ján Macho. Archívne Zdroj:TASR - Jakub Kotian

"Budeme musieť využiť všetky svoje práva, všetky svoje možnosti, ktoré máme a tou poslednou možnosťou je ostrý štrajk. Ostrý štrajk oficiálne začne o 6. hodine, kedy sa začnú zhromažďovať zamestnanci. Sme určite pripravení štrajkovať viac ako jeden-dva dni," povedal.

Ako ďalej uviedol, zamestnanci musia bojovať za spravodlivé finančné a pracovné podmienky. Podľa jeho slov je situácia vyhrotená, prestáva fungovať sociálny dialóg, ako aj personálna politika.

Štrajk vo Volkswagene môže mať vplyv na ekonomiku. Fico tvrdí, že požiadavky sú oprávnené

"My musíme upozorniť aj vedenie koncernu Volkswagen, že pokiaľ máme šikovných a lojálnych zamestnancov, tak potrebujeme mať vo firme aj zodpovedné vedenie. Zamestnanci zajtra dajú jednoznačne najavo, či máme pravdu alebo nemáme a budú za svoje práva bojovať," zdôraznil Smolinský.

Svoje možnosti má aj zamestnávateľ

Svoje možnosti však má aj zamestnávateľ. Ako povedal odborník na pracovné právo Dušan Nitschneider z advokátskej kancelárie Nitschneider & Partners, ktorý je členom predsedníctva Eureopean Employment Lawyers Association (EELA), v prípade, že štrajk organizuje odborárska organizácia, podlieha štrajk zákonu o kolektívnom vyjednávaní. Okrem iného to znamená, že vyhláseniu štrajku musí predchádzať konanie pred sprostredkovateľom. Ak sa po neúspešnom riešení sporu pred sprostredkovateľom obe strany nedohodnú, možno riešiť spor len cestou štrajku alebo výluky.

Pri štrajku rozhodnutie zastaviť práce prichádza zo strany zamestnancov a zamestnávateľ je povinný ospravedlniť neprítomnosť zamestnanca v práci aj za čas, kedy nepracuje z dôvodu účasti na štrajku. Mzda ani náhrada mzdy zamestnancovi za čas počas účasti na štrajku nepatrí. Podľa § 17 zákona o kolektívnom vyjednávaní, so štrajkom musí súhlasiť nadpolovičná väčšina zamestnancov zúčastnených na hlasovaní o štrajku, ktorých sa má dotknutá kolektívna zmluva týkať. Na hlasovaní sa však musí zúčastniť aspoň nadpolovičná väčšina zamestnancov počítaná zo všetkých zamestnancov.

"Opozitom štrajku môže byť výluka, ktorá slúži ako obranný nástroj zamestnávateľa proti požiadavkám odborárov. Ide o čiastočné alebo úplné zastavenie práce zamestnávateľom v spore o uzavretie kolektívnej zmluvy. Výluka je zákonom definovaná ako krajný prostriedok riešenia a možno ju nariadiť iba v spore o uzavretie kolektívnej zmluvy podľa § 27 až § 31 zákona o kolektívnom vyjednávaní," zdôrazňuje právnik.

Volkswagen kalkuloval s pravdou. Vedenie firmy vedelo o pochybnom softvéri už skôr

Ak zamestnanec nemôže vykonávať prácu z dôvodu, že bola voči nemu uplatnená výluka, ide o prekážku v práci na strane zamestnávateľa. Zamestnancovi v takom prípade patrí náhrada mzdy vo výške polovice priemerného zárobku. To znamená, že o možnosť pracovať prídu aj tí zamestnanci, ktorí sa do štrajku nechceli zapojiť.

Ako ďalej Nitschneider uviedol, výluka a štrajk sa nevylučujú. Zamestnávateľ teda môže nariadiť výluku aj zamestnancom, ktorí už štrajkujú. Nariadenie výluky, rozsah, dôvody a ciele a menný zoznam zamestnancov, ktorých sa dotýka, musí zamestnávateľ písomne oznámiť odborovému orgánu minimálne tri dni vopred.

Ponuka je neprijateľná

"Posledná ponuka, ktorú nám dnes popoludní dalo vedenie VW SK, je pre nás neprijateľná," povedal po stretnutí Zoroslav Smolinský, predseda Moderných odborov Volkswagen. Znamená to, ako zdôraznil, že avízovaný ostrý časovo neodbmezený štrajk bude od utorka 20. júna od 6.00 hod.

Podľa vyjadrenia predsedu predstavenstva VW SK Ralfa Sachta odborári neprijali navýšenú ponuku tarifných miezd - o 4,5 percent v tomto roku a v roku 2018 o ďalších 4,2 percent.

"Myslíme si, že sme predložili dobrú ponuku. Urobili sme ústretový krok, ale bez úspechu," povedal Sacht. Ako dodal, akceptácia požiadaviek odborov by značne poškodila podnik.
Vedenie spoločnosti plne rešpektuje právo zamestnancov na štrajk, riešenie vidí v ďalších rokovaniach, čomu, ako zdôraznil Sacht, sú stále otvorení.

Daň pri benzíne a nafte sa zvýši. Ide o prípady, keď nebudú obsahovať pridané biopalivo

"Situáciu vo Volkswagen Slovakia sledujem s veľkým znepokojením. Prípadný štrajk totiž môže zásadne poškodiť nielen samotným zamestnancom, ale aj celej ekonomike. Za môjho pôsobenia v spoločnosti Volkswagen Slovakia totiž prišlo k dvom prípadom, keď mali odborári prehnané požiadavky, a tak na základe rozhodnutia vedenia koncernu došlo k presunu výroby do inej krajiny. Prvý prípad sa udial v španielskej Pamplone. Odtiaľ sa kvôli štrajku presunula výroba Volkswagen Polo k nám na Slovensko. Celý presun sa udial veľmi rýchlo. Druhý veľmi podobný prípad sa stal v Barcelone. Aj vtedy sa k nám na Slovensko presunula časť výroby modelu SEAT Ibiza až na dva roky (2003-2005)," uvádza Uhrík.

Situácia je vážna

Podľa neho v oboch krajinách prišli o miesta mnohí zamestnanci a negatívne sa to odrazilo aj na ekonomických výsledkoch.

"Chcem sa preto obrátiť na obe strany, hlavne na odborárov, sadnite si znovu za rokovací stôl a nájdite kompromis. Ostrý štrajk nikomu nepomôže a nič nevyrieši. Naša ekonomika je postavená na automobilovom priemysle. Nemôžeme si s touto pozíciou dovoliť hazardovať. Navyše, ak Volkswagen Slovakia momentálne zamestnáva 12 300 ľudí a ďalších vyše 50-tisíc ľudí pracuje v subdodávateľských firmách. Štrajk môže spôsobiť stratu dôvery vedenia spoločnosti, ktorá sa ťažko získavala a teraz o ňu môžeme ľahko prísť. Situácia je vážna, ale vyriešiť sa dá jedine so zachovaním pokoja pri rokovacom stole," zdôrazňuje Uhrík.

TASR
 

Diskusia

Najčítanejšie