ROZHOVOR: Nevyspatí ľudia sú nebezpečnejší ako opití?

BRATISLAVA - Tí, ktorí nemajú so spánkom problémy, ho vnímajú ako samozrejmosť. Nespavci si však nadovšetko vážia oslobodenie, ktoré im prináša každá prespatá noc. Svetová zdravotná organizácia stavia spánok na tretie miesto dôležitosti pre zdravie človeka. A podľa niektorých odborníkov zaoberajúcim sa spánkom je zdravie ľudí, z dlhodobého hľadiska, až z 80 percent podmienené práve kvalitným spánkom.

ROZHOVOR: Nevyspatí ľudia sú nebezpečnejší ako opití?
Prespaté noci vedia oceniť najmä nespavci. Zdroj:livescience.com

Svetoví medicínsky odborníci na problematiku spánku (neurológovia, pneumológovia, psychiatri, pediatri, farmaceuti) upozorňujú na  na veľkú moc, ktorú má práve hudba pri prevencii a liečbe rôznych porúch spánku. My sme sa porozprávali so slovenským odborníkom, psychológom PhDr. Milanom Kožiakom, autorom dnes už legendárnej hudobno-slovnej relaxácie „Psychobalzam“.

Zistila už veda prečo človek vlastne musí spať?

Existujú rôzne hypotézy, ale exaktné odpovede sa dávajú len pomaly dohromady. Len nedávno (2013) bola v časopise SCIENCE publikovaná štúdia amerických vedcov, podľa ktorých sa mozog počas spánku čistí od metabolických splodín a iných toxínov, ktoré nadobudol počas dňa. V mozgu existujú okrem nervových buniek aj bunky, ktoré tvoria akúsi výplň či nosné lešenie pre samotné nervové bunky. Tieto tzv. Gliové bunky sa počas hlbokého spánku zmenšujú, čím uvoľňujú priestor pre odplavovanie splodín, prívod kyslíka a mozgovej výživy, ktorú tvoria takmer výlučne cukry.
Môžeme to nazvať aj akési fyziologické samočistenie a regeneráciou.

Až následne, dochádza k niečomu naozaj prekvapujúcemu - k miernemu, takmer nepozorovateľnému oddialeniu synaptických spojení medzi nervovými bunkami. Deje sa to počas tzv. rýchleho spánku, keď sa nám sníva, keď sa prehadzujeme, hovoríme zo spánku a pod. Vtedy dochádza k reorganizácii pamäťových stôp, teda k nanajvýš tajuplným procesom, teda už na vyššej úrovni, na úrovni psychiky. Ale čo treba zdôrazniť, deje sa to bez účasti nášho vedomia. Mozog si sám robí poriadok v tom, čo deň predtým zažil, videl, počul, čo sa naučil. To dôležité presúva do dlhodobej pamäti a menej dôležité zabúda. Zrejme oba druhy spomenutých upratovaní, môžu byť tým základným dôvodom, prečo človek spí. Mozog totiž neznáša nečistotu a neporiadok. Štúdia tiež naznačuje, že nedostatočné odstránenie metabolického odpadu, ku ktorému dochádza v spánku, má s veľkou pravdepodobnosťou na svedomí mnoho porúch mozgovej činnosti.

A tie poruchy sú príčinou mnohých nevysvetliteľných nehôd, havárií či úrazov?

Chronickí „nespavci“ majú až štyrikrát vyššiu pravdepodobnosť, že prepadnú depresii, alebo sa stanú závislými od alkoholu. V Nemecku prišli v tejto súvislosti so šokujúcim tvrdením. Zistilo sa, že ak sme nevyspatí, ohrozujeme seba a okolie oveľa viac, ako pod vplyvom alkoholu! Unavení ľudia totiž robia viac chýb z nepozornosti. Asi nezistili niečo úplne nové, ale je dobré občas si to pripomenúť. A zrejme nielen občas.

Ako je to s pôsobením moderných technológií a médií, akými sú internet a televízia?

Problém je v tom, že ak ich používame a sledujeme, tak je naše vnímanie neustále bombardované novými často protichodnými informáciami, rôznymi rafinovanými efektmi, čo obrazne povedané preťažuje náš hardvér i softvér, ktorými sú mozog a naša psychika.

Keď komunikujeme, potrebujeme krátkodobú pamäť. To je tá, ktorá nám pomáha filtrovať informácie a rozhodovať, ktoré z nich operatívne použijeme. Táto pamäť má však svoje limity a uchováva naraz len málo údajov. Podobne ako operačná pamäť v našom počítači.

Máme si teda dopriať pauzu od internetu?

Surfovanie na internete prepcháva krátkodobú pamäť rôznymi pojmami, ktoré zahlcujú našu schopnosť triediť ich a vyberať. Vtedy začíname chybovať. Nastávajú rôzne kritické momenty, ktoré majú neraz aj vážnejšie a vážne dôsledky. Pre nedostatok poznatkov, príčiny často nedokážeme konkretizovať a skrývame ich za pojem „ľudský činiteľ“.

Inak, keď sa do krátkodobej pamäte dostáva priveľa informácií, ktoré nemá čas spracovať a roztriediť na smeti a reálne potrebné, začíname sa správať iracionálne. To vysvetľuje, prečo sa aj inteligentní a odborne zdatní ľudia správajú občas ako hlupáci. Trocha odpočinku aj od internetu je teda veľmi prospešné. To však platí o každej inej aktivite, ktorá dlhodobo ignoruje prirodzené biorytmy človeka.

Nie je trochu nadnesený výrok, že za problémy dnešnej civilizácie môže Edison, lebo vynašiel žiarovku?

A nielen Edison, ale aj napríklad Nikola Tesla, ktorý vynašiel prenos energie na veľké vzdialenosti bez veľkých strát. Mám na mysli jeho objavy súvisiace so striedavým prúdom.

Umelé svetlo, bez ktorého si už málokto dokáže predstaviť život, nám ukradlo asi dve hodiny spánku denne! Internet, počítačové hry, televízne kanály, mobilné telefóny a nočné zábavné podniky môžu za to, že strácate pojem o čase. Deň nekončí o ôsmej ako kedysi, ale predlžuje sa do nočných až ranných hodín a na spánok ostáva stále menej času.

Novšie poznatky poukazujú na to, že svetlo tlmí v mozgu produkciu hormónu melatonín, vďaka ktorému dobre zaspávame, a ktorý predlžuje fázu najhlbšieho spánku. Počas nej dochádza k celkovej telesnej regenerácii, aktivácii procesov hojenia poškodených tkanív a staré bunky sú nahrádzané novými. Pre svoju tvorbu však melatonín potrebuje tmu. Vtedy sa ho tvorí približne 10x viac ako cez deň. Látky z ktorých sa tvorí (metatonín a tryptofán) však môžeme získať aj z ovocia. Banány a čerešne ich majú najviac a mnohým prinesú sladké sny. Niekedy to však nie je také jednoduché.

Nepokojný spánok a jeho poruchy však majú iste aj iné príčiny, ako len svetlo či internet.

Isteže, môžu spočívať v reálnych, vážnejších starostiach. Svet je čoraz komplikovanejší a život prináša mnoho neistôt a obáv. Nie ojedinele sa vyskytujú vážnejšie problémy v rodine, v práci, kde hrozí napr. riziko straty zamestnania, spojené s existenčným zabezpečením  a pokojný spánok je preč.

Ako môže pokojnému spánku napomôcť psychológia?

Existuje celý rad postupov a metód, ktoré účinne pomáhajú privolať spánok. Od režimových a hygienických až po psychoterapeutické služby, ktoré dokážu účinne pomôcť aj pri chronickej nespavosti. Tá si však vyžaduje nielen dôkladnú diagnostiku. Dobrá spoluprácu lekára a pacienta je nezastupiteľná. A tá býva u nespavcov dosť často práve z ich strany problém. Ľudia majú sklon vyžadovať rýchlu nápravu svojich ťažkostí so spánkom, a preto najskôr siahajú po tabletkách. Tie však ich problémy často len prehlbujú. Neraz ich v tom nechtiac podporia aj lekári, ktorí často nemajú a v súčasných podmienkach dosť času na hlbšiu „diagnostiku“ príčin nespavosti.

Na Slovensku sa však v tejto oblasti zdravotníckej starostlivosti blýska na lepšie časy. V každom krajskom meste nájdeme, zväčša pri veľkých nemocniciach spánkové laboratória a celkom zdarne sa rozbieha aj pôsobenie Slovenskej spoločnosti spánkovej medíciny, ktorá vznikla pri Slovenskej lekárskej spoločnosti.

Existuje univerzálny recept na zdravý spánok?

Ak sa za chronického „nespavca“ ešte nepovažujete, môžete vyskúšať popri mnohých receptoch našich starých mám a osvedčených byliniek, z ktorých čajové zmesi nájdete v takmer každom obchode s potravinami, aj jednu psychologickú metódu, ktorá v novom vydaní práve prichádza na náš trh.

Psychobalzam je hudobno–slovná predspánková relaxácia, určená osobitne ľuďom, ktorí majú ťažkosti so zaspávaním a povrchným spánkom. Je to osvedčená a obľúbená pomôcka využívajúca spojenie dvoch postupov, ktoré sa v psychológii bežne používajú: slovnej sugescie a muzikoterapie.V slovenskej verzii si môžete aj vy overiť sugestívny dar hlasu takých majstrov, akými sú Karol Machata a v českej verzii  Ladislav Chudík. Viac sa o nej môžete dozvedieť na stránke www.psychobalzam.com

Aktuálne.sk
 

Diskusia

Máte aj vy problémy so spánkom?