KOMENTÁR Martina Poliačika: Nádeje a sklamania programu vlády pre školstvo

KOMENTÁR - Všetky pravicové strany sme sa pred voľbami zaviazali razantným spôsobom zvýšiť platy učiteľov. SIEŤ sľubovala 10 percent ročne, až kým učitelia nebudú dostávať 80 percent priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaných kolegov v iných oblastiach. Most-Híd hovoril o navýšení s rovnakým cieľom. Obe strany hovorili najmä o potrebe zlepšenia situácie začínajúcich učiteľov, lebo pre nich je situácia najhoršia. Tam bolo potrebné ešte pred voľbami najviac pridať.

strajk ucitelov
Plánované zvyšovanie platov o 6 percent nie riešenie pre začínajúcich učiteľov, tvrdí Martin Poliačik Zdroj:Katarína Filová/Aktuálne.sk

Súhlasím, inak sa nám nepodarí rozseknúť začarovaný kruh, že dobrí študenti nemajú záujem študovať na pedagogických fakultách, následne fakulty nerobia výber študentov a ako to končí, vidíme na dnešnom stave školstva.

Čo nakoniec dala vláda na stôl?

Plošné zvyšovanie platov o 6% v priemere. Buďme k sebe úprimní, je to síce o 2% viac, ako navrhli smeráci v rozpočte na rok 2016, ale ani zďaleka to nie je razantné navýšenie platov a už vôbec nie riešenie pre začínajúcich učiteľov. Šesť percent nie je žiadny nárast, ale je to presne to, o čo rástli platy v priemere za posledné štyri roky. Nebudem sa čudovať, ak si učitelia povedia, že toto nie sú čísla, za ktoré protestovali a mnohí z nás s nimi.

Sklamanie učiteľov II

“Vláda pripraví legislatívne zmeny v systéme kontinuálneho vzdelávania”. Exminister Draxler o nich hovoril dva roky. Kontinuálne vzdelávanie nepotrebuje ďalšiu "prípravu zmeny", ale konkrétne riešenia. Učitelia majú mať možnosť uznávať si kompetencie, ktoré už raz niekde nadobudli. Trh s poskytovateľmi vzdelávania pre učiteľov sa musí otvoriť, aby existovala konkurencia na úrovni kvality. So vzdelaním majú získavať nové vedomosti a schopnosti, nie len kredity.

Nádeje programového vyhlásenia

Mal by sa zefektívniť proces zabezpečenia učebníc. Školy by teda mali mať na výber viac učebníc. Uvidíme, ako to dopadne, ale smerovanie je správne. Osobne by som bol za úplnú slobodu pre školy vybrať si také učebnice, ktoré učiteľom a žiakom vyhovujú.

KOMENTÁR Martina Poliačika: Netreba páliť most(y)

Vláda chce aktualizovať vzdelávacie programy, akceptovať školy v experimentálnom overovaní a podporiť alternatívne metódy. Je to ušľachtilý zámer, hádam by sme konečne mohli aspoň trochu dobehnúť západ v uplatňovaní moderných metód vo vzdelávaní. Napríklad v susednej Českej Republike môžu aj štátne školy uplatňovať prvky modernej metodiky, napríklad na Montessori školách. Nová vláda by mala aj slovenským školám dopriať viac slobody, aby sľuby nezostali len na papieri.

S veľkou nádejou budem sledovať cieľ dosiahnuť 100% začlenenie detí do predškolskej prípravy. Všetky medzinárodné štúdie totiž ukazujú, že predškolská príprava predurčuje budúce výsledky detí. Na Slovensku prístup k predškolskej príprave nemajú najmä deti zo sociálne slabého prostredia. Ak s tým niečo nespravíme, nikdy nedostaneme tieto deti z bludného kruhu zlého vzdelania a chudoby. Vláde však v tejto oblasti chýbajú konkrétne kroky. My sme v programe ponúkali povinný nultý ročník, ktorý by spravil predškolskú prípravu dostupnú pre každého.

Podporujem aj dôslednú implementáciu európskych štandardov pri akreditácii vysokých škôl. Chce to ešte veľké zmeny, ale je smiešne, že doteraz sme ako jediná krajina tieto štandardy ignorovali. Samotná akreditačná komisia potrebuje viac nezávislosti.

Výsledný dojem?

Program má mnoho dobrých myšlienok, pod ktoré by som sa podpísal a budem sa ako poslanec a člen školského výboru zasadzovať o ich plnenie. Zároveň, ako sa hovorí, papier znesie veľa. Či je niečo naozaj prioritou bude vidieť hlavne na tom, či sa na zmenu nájdu peniaze.  Aj MOST aj SIEŤ pri koaličných jednaniach pravdepodobne hodili sľuby o razantnom navýšení platov cez palubu. Dúfam, že tak neskončia aj ostatné body programového vyhlásenia vlády.

Martin Poliačik je poslancom NR SR za stranu SaS.

Aktuálne.sk
 

Diskusia