Desať kúskov ovocia a zeleniny denne? Proti rakovine to stačí

BRATISLAVA/LONDÝN - Zvyklo sa vravieť, že päť kúskov ovocia a zeleniny denne je zdraviu prospešná dávka. Nové štúdie ale ukazujú, že keď sa zdvojnásobí, zásadne sa tak zníži možnosť ochorenia na mnohé závažné choroby, upozorňujú vedci z Kráľovskej univerzity v Londýne. Výskumníci tiež uvádzajú, ktoré druhy jesť ako prevenciu proti rakovine - a ktoré znižujú riziko mŕtvice či infarktu.

ovocie fruit
Ilustračné foto.

Nová štúdia vysvetľujú, že keď budú ľudia dodržovať pravidlo "desať denne", môžu predísť celému radu závažných chorôb, vrátane rakoviny, mŕtvice či infarktu. Reč, pochopiteľne, nie je o dennom prídele cigariet či sladkostí, ale ovocia a zeleniny.

Keď zjete 800 gramov ovocia a zeleniny denne, znížite hrozbu mŕtvice o tretinu a nebezpečenstvo infarktu o 24 percent, upozorňuje podľa britského denníka The Telegraph štúdia popredných vedcov z britskej metropoly.

Prirodzená ochrana

Ako ďalej uvádza, tento denný prídel by ľudí ochránil pred kardiovaskulárnymi ochoreniami a rakovinou.

Ako priviesť deti k zdravej strave? Vegetariánska výchova už nie je tabu

Keby ho začal dodržovať každý na našej planéte, zachránilo by sa ročne takmer osem miliónov životov.

Podľa výskumu však už len štvrtina tohto prídelu (200 gramov) má na ľudské zdravie nezanedbateľný vplyv - o 16 percent sa zníži riziko infarktu, o 18 percent mŕtvice a o 13 percent kardiovaskulárnych chorôb.

Čo do košíka?

Odborníci takisto zistili, ktoré druhy sú pre prevenciu najideálnejšie. Riziko rakoviny znižujú najmä špenát, zelené fazuľové lúsky, paprika, mrkva alebo kapusta, karfiol, reďkovka či brokolica.

Srdečným chorobám, mŕtvici, kardiovaskulárnym ochoreniam či predčasnej smrti pomáhajú zabrániť jablká, hrušky, citrusové plody, listová zelenina v čele so špenátom, hlávkovým šalát a čakankou, brokolicou, kapustou či brokolicou.

Reťazce si na veľkosť a tvar potrpia. Krivé uhorky však nekončia u nás na smetisku

"Preukázalo sa, že ovocie a zelenina znižujú hladinu cholesterolu v krvi, krvný tlak, zlepšujú zdravie našich ciev a imunitného systému. Obsahujú tiež veľké množstvo antioxidantov, ktoré znižujú možnosť poškodenia DNA a vedú k zníženiu rizika rakoviny," vraví Dagfinn Aune, nórsky expert na epidemiológiu, onkológiu, dietológiu a je vedúcim vedeckého tímu na londýnskej Kráľovskej univerzite.

Podľa neho kapustová zelenina tiež dokáže aktivovať enzýmy, ktoré môžu predchádzať rakovine. Ovocie a zelenina majú rovnako priaznivý vplyv na tvorbu prirodzene sa vyskytujúcich baktérií v našich črevách.

Galéria 17 fotografií

Martin Erdöfy

Senior editor
 

Diskusia

Najčítanejšie