VIDEO: Úspešný test Hyperloopu. Vozidlo letelo rýchlosťou vyše 300 kilometrov za hodinu

LOS ANGELES - Sen o cestovaní v Hyperloope vyzerá opäť o čosi reálnejšie. Pred niekoľkými týždňami úspešne otestovali dráhu a najnovšie oznámili úspešný test vozidla.

hyperloop
Ilustračné foto.

Spoločnosti, ktoré sa rozhodli stavať na technológii vymyslenej Elonom Muskom, je viacero, ale najviac úspechov zatiaľ vykazuje Hyperloop One z Los Angeles. V polovici júla predstavila novinárom vozidlo, ktoré bude jazdiť v trubici Hyperloop. Tento týždeň ho otestovala a predviedla ako rýchle môže byť, informoval web ČT

Extrémne rýchlosti

Vozidlo meria osem metrov, je vyrobené z hliníku a uhlíkového vlákna. Trochu pripomína menší obyčajný autobus, ale vpredu má výrazný "zobák". V porovnaní s autobusmi však dosiahlo výrazne vyššiu rýchlosť.

Pri teste v 400-metrovej betónovej trubici, ktorá je zatiaľ najdlhšou testovacou traťou Hyperloopu, dosiahlo rýchlosť 308 kilometrov za hodinu. Testovaciu vzdialenosť prekonalo za osem sekúnd. Táto rýchlosť je však iba zlomkom toho, čo chcú vývojári dosiahnuť v budúcnosti. Hovorí sa o méte 1200 kilometrov za hodinu.

Má 16 kolies, ale lieta

Vozidlo sa rozbiehalo v štyri metre širokom tuneli na 16 kolesách. Postupne ako zrýchľovalo, tak sa kolesá zaťahovali do tela vozidla. Následne sa stroj už len vznášal vďaka magnetickej levitácii. Takúto technológiu využívajú napríklad špičkové rýchlovlaky v Japonsku.

Výhodou Hyperloopu je to, že z trubice je vypumpovaný vzduch, takže je hustý asi ako vo výške 60-tisíc metrov nad zemským povrchom. "Toto je úsvit komerčného využívania Hyperloopu," uviedol Shervin Pishevar, zakladateľ spoločnosti Hyperloop One.

NASA hľadá ochrancu planéty. Prihlásil sa aj deväťročný chlapec

Víkendový test bol podľa spoločnosti úplne úspešný, ale inžinieri stále hľadajú riešenia tisícov menších i väčších problémov. Pre prevádzkovanie tohto typu dopravy je zásadná kombinácia pohonu, levitácie, vákuových systémov i bŕzd, čím je možné odstrániť z tunela trenie a vlak sa v ňom dokáže pohybovať prakticky bez odporu. Výsledkom je, že s použitím minima energie dosiahne obrovské rýchlosti.

Cesta do praxe

Pre použitie v praxi chýba napríklad vzduchový uzáver, ktorý umožní vozidlu prechádzať z oblastí s vákuom do tých bez vákua. Na riešenie tohto problému sa v Hyperloop One zamerajú až potom, čo pokoria ďalšiu métu - rýchlosť 400 kilometrov za hodinu. Spoločnosť Hyperloop One chce tento systém prevádzkovať v Spojených arabských emirátoch.

Vo vývoji pokračujú aj konkurenčné spoločnosti - napríklad Hyperloop Transportation Technologies plánuje trasy v Južnej Kórei a spojenie Bratislavy s Viedňou. Elon Musk s týmito korporáciami nemá nič spoločné, len koncept vymyslel a predstavil, teraz ho môže využiť ktokoľvek.

Aktuálne.sk
 

Diskusia